Tilbakemelding om trimkam, BMW!
Bil: BMW 318i Modell: 1993 Km stand: 140000
Hilsen Sven Ringstad
Svar:
Jeg har hatt (som mange andre) problemer med tikkelyder fra motoren. Min er faring med ventiltikk er at verken "flush" behandling eller eksperimentering med ulike motoroljer hjelper noe særlig. Årsaken er gjerne at delene i toppen er slitt og ventilløfterne begynner å blit "slappe". Jeg valgte å fleske til og byttet alle slitedeler i toppen. Dvs. kam, ventilløftere og vippearmer (og selvfølgelig ny olje) Da jeg tok ut de gamle delene kunne jeg tydelig se at delene var slitt der de "jobber" mot hverandre. Med de nye delene ble motoren som ny. Pen og rolig gange, UTEN tikking. Når jeg først skulle bytte kam, tenkte jeg, som mange andre, hvorfor ikke trim-kam. Så jeg valgte selvfølgelig trim-kam siden prisen er den samme, og angrer IKKE på det. Motoren ble merkbart "friskere" på turtallet. Fra før har jeg installert trimchip som gir litt ekstra fra 3000-4500 omdr. Så mitt intrykk er at chip og kam utfyller hverandre på et vis.. Når det gjelder pris så kostet ny kam, ventilløftere og vippearmer ca 5500,- hos Autopower A/S (www.autopower.no). Så mitt råd mot tikkelyder fra toppen er å bytte slitedelene... og gjerne trim-kam. for meg var det en positiv opplevelse.. PS: Skal du gjøre jobben selv, sørg for å ha torx verktøy tilstede for du begynner (både pipe og trekker(hann)) så slipper du ringe byda rundt for å låne verktøy når du møter den første torx'en :-)Hilsen Sven Ringstad Takk for tilbakemeldingen, bilinform er helt enig med dette at det kan være slitte ventiløftere og vippearmer og at det til tider ikke hjelper med "motorflush". Velkommen med flere tilbakemeldinger til bilinform, det er til stor hjelp
Kommentarer
å vart jag får tag på den å kanske ett pris..
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.