Tenningsjusteringprosedyre på Audi?

Hva er tenningsjusteringsprosedyre for denne motoren ? Det later til å være en hemmelighet hos forhandleren. En liten "op`s", til en bra spalte : 92oktan er ikke av dårligere kvalitet enn 98oktan. 98oktan er tilsatt bankehemmende midler. En bivirkning, er at da vil bensindampen bruke lengere tid fra gnist til antennelse, så nå må den kompenseres for ved høyere fortenning. 92oktan er uten bankehevende midler, så en må justere tenningstidspunktet noe lavere ved bruk av 92. Det er forøvrig like mange "krefter" i de to bensinslag. Hensikten med å ha i bankehevende midler, er å kunne konstruere mer potente motorer. Men er ikke motoren din av de mest potente, har den det faktisk bedre på 92 enn på 98 !  
Bil: 87Audi 100/ku (2,2-5e)   Modell: 1987   Km stand:  190000

Hilsen
  F.Hansen


Svar:
Trodde ikke at det var noe spesielt med tenningsprosedyren på denne bilen. At forhandleren vil ha dette hemmelig forstår jeg ikke, men du kan sikkert få justert tenningen på hvilket som helst bilverksted eller spør dem, for de har bøker til alle bilmerker. Tenningsmerket ligger jo bak ved svinghjulet og kan sees med tenningslampa ved å fjerne en plastikkplugg mener jeg. Dette med dine opplysninger om 92 oktan og 98 oktan setter jeg meget stor pris på og kan bare bøye meg i støvet. Må jaggu sette meg mer inn i disse tingene og ikke bare stole blindt på det jeg har lest. Men derimot vil jeg fortsatt hevde at trimmede motorer må ha mer oktan og at ikke effekten vil bli den samme med 92 kontra 98 oktan?? Kanskje en ide å bruke debattsiden på Bilinform om dette? Hilsen Bilinform. 

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.