Tenningsbank i Ford Sierra!

Hei! Eier en Ford Sierra 93 modell (DOHC motor) som jeg etterhvert har fått tenningsbank i. Dette oppstår når en belaster bilen, spesielt ved lavt turtall (1500-2000 rpm) og ved kraftige stigninger ved høyere turtall. Tenningsbanken er periodisk og oppstår BARE på driftsvarm motor Har gjort følgende: * skiftet HEGO føler/ Lambda sonde (ble bedre, men tenningsbanken kom tilbake etterhvert) * skiftet tennplugger * skiftet tennpluggkabler * skiftet rotor * skiftet fordelerlokk * benyttet flere rensemidler * foretatt flere motorstyringstester av Ford Kverneland (uten at de har klart å funnet noe gale) * skiftet alle hydrauliske ventilløftere * skiftet strammer for registerkjede * skiftet føringsskinne til registerkjede * foretatt kompresjonstest (alle sylinderne hadde tilnærmet lik kompresjon, oppunder 13 bar) ...og tenningsbanken er der enda!! Den bruker lite olje og ikke noe vann. Ingen fjusking under kjøring. Har alltid startet fint og aksellererer bra. De gamle tennpluggene var helt fine (dvs helt rene uten tilgrisning av bensin, olje, annet) og var kjørt nesten 20000km. Bilen er forøvrig snart kjørt 148000 km. Forslag mottas med takk!  
Bil: Ford Sierra 2.0i CLX (DOHC)   Modell: 1993   Km stand:  148000

Hilsen
  Roy


Svar:
Nå ville sikkert jeg foreslått noen av disse tingene trodde du, om du ikke hadde listet opp hva du har prøvd! Ja det stemmer nok delvis det, men at denne tenningsbanken gjør så mye galt for motoren er vanskelig å si. Som regel oppstår tenningsbank på grunn av at det har dannet seg mye sot i forbrenningsrom og liknende. Og det kan være på grunn av mye daukjøring (før du kjøpte bilen). Ellers kunne du prøvd å stille ned tenningen med et par grader eller det er noe galt med tenningssystemet. Om du prøver å kjøre med 98 oktan bensin kan det bli mindre tenningsbank på grunn av bedre benisnkvalitet. Mulig du allerede bruker 98 oktan. Så er alle forsøk på å få vekk tenningsbanken resultatløse, må du kanskje gå lenger inn i motoren og rense ventiler og forbrenningsrom så er det en mulighet at du ikke hører mer til tenningsbanken. Håper på en tilbakemelding dersom du får det til. Takk for at du bruker bilinform og velkommen igjen.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#5 sverre1992 18-07-2010 18:52
Bytta tennings/rattlå s releet og nå funker alt ;-) Takker ole :D
#4 Ole 18-07-2010 11:14
Den feilen du beskriver er en kjennt årsak når tennings/rattlå s releet er gåen. Skift det å bilen er god som ny.
Skjedde også på min 2.9GLS, foresten så er 2.9 ikke en del av XR serien til Sierra. Det er kun 2.8liter utgaven.

Mvh Ole
#3 Sverre 13-07-2010 23:53
Jeg har en Ford Sierra 2,9i XR 4x4 (1993 modell) og har problemer med det elektriske anlegget. Det tar ca 5-10 min, fra jeg starter bilen, til vindusviskerne, varme aparatet, kjørelysene og de elektriske vinduene starter å fungere (kommer litt ann på hvor fuktig det er). De starter å fungere samtidig hver gang, og når de først starter, virker de som de skal.

Er det noen som har opplevd noe lignende, eller vet hva som kan være årsaken til problemet?

M.v.h Sverre
#2 Joakim Kristiansen 03-02-2009 22:48
jeg har en ford sierra 2,9 fra 1989 og har problemer med å få dan i revers du må løfte en ring under gir kula men den setter seg fast hvordan får jeg fikksa dette??
#1 Jarle 26-11-2007 19:23
Hei! Har en Polo 2001 1,4 16V. Har sett på feilmeldingen og den viser sporadisk feil med lambda sonde. Er det da gitt at denne må byttes. finnes det noe bilde/tegninger av denne og evt hvor finner jeg dette. På verkstedet skal de ha 1900,- for utskifting, og tenkte at man kan jo kanskje bytte denne selv.?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.