Startproblem på Russebil!

Har ganske kraftige startproblemer med bilen. Når jeg vrir nøkkelen virker det som om startmotoren tar seg en pause, så snurrer den kanskje én omgang, tar seg en ny pause osv. Dersom jeg skrur tenninga helt av og så på igjen, pleier det å hjelpe, da starter den ofte. Men i det siste har jeg måttet forsøke mange ganger før den kanskje starter, har tydd til "trill-i-gang"-metoden en del. Må jeg bytte hele startmotoren?  
Bil: VW Caravelle 2.1   Modell: 1986   Km stand:  150000

Hilsen
  Egersundsruss


Svar:
Det er lett å skylde på startmotoren, men det finnes flere ting som må sjekkes før denne kan skiftes med god samvittighet. Det kan være løse forbindelser på batteri eller jordinger eller på ledninger til startmotoren. Sjekk spenningen på batteriet 12,5 volt når motoren ikke går, sjekk spenningsfallet på startmotorens plusside og minussiden og se om det er spenningsfall på styrestrømskretsen. Er det spenningsfall på styrestrømskretsen kan startmotoren fuske slik som her og da kan den elektriske delen på tenningslåsen være defekt. Få en bilelektriker til å måle dette, så får du det skikkelig utført og du slipper å skifte ut ting som er iorden. Takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform igjen med spørsmål og tilbakemeldinger.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.