Start og stopp- prosedyre på turbo?

Hva skal en gjøre for å få minst slitasje på en turbolader? Hva betyr "riktig start-og stopp-prosedyre",og hva skal vi gjøre for å få turboen til å virke så bra som mulig?  
Bil:     Modell:     Km stand:   

Hilsen
  curt


Svar:
Pass på disse tingene så vil du ha turboen lengre og den virker så bra som mulig. Riktig start - stopp prosedyre er noenlunde slik : varm stopp, det vil si stoppe motoren før turboen har fått tid til å kjølne ned sliter og heller ikke ruse opp motoren rett før du slår av tenningen for da går turboen uten oljetrykk. Høye turtall ved kald motor er ikke bra for turboen, vent til temperaturen nærmer seg midtstilling! Ujevn skifting av olje, oljefilter og luftfilter. Fremmedlegemer eller hindringer i turboens luft- eller oljesystem. Dårlig motor-vedlikehold. For høyt turboladetrykk. Utette slanger eller tilkoblinger. Bruk av motoren når det er behov for justering eller reparasjoner. Feil i motordeler eller funksjoner som påvirker turboen. For eksempel ødelagt eller slitt stempelring, ødelagt topp-pakning, tett radiator og skader etter kollisjoner vil slite på turboen. Håper dette ga en klarhet i spørsmålet ditt. Takk for at du brukte bilinform og velkommen igjen.

Besøk vår sponsor

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 kenneth 02-03-2011 22:31
hei har en passat 2001 mod 1,9 TDI i dag så mistet jeg plutselig så si all motorkraft i et krabbefelt og var innom et verksted 3 minutter etter på. og di fant ingen feil. og ingen spesielle lyder, men etter jeg stoppet og startet motor så fungerte den normalt igjenn. og mrket ikke noe forskjell. hva kan dette skyldes? og når jeg skulle snu bilen senere på kvelden så startet jeg som normalt snudde bilen og stoppet, og da var det akkuratt som om turbo brukte MYE lenger tid på og stoppe?? uuuulte lenge etter at motor hadde stanset. trenger hjelp.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.