Hva skal en gjøre for å få minst slitasje på en turbolader? Hva betyr "riktig start-og stopp-prosedyre",og hva skal vi gjøre for å få turboen til å virke så bra som mulig?
Bil: Modell: Km stand:
Hilsen curt
Svar:
Pass på disse tingene så vil du ha turboen lengre og den virker så bra som mulig. Riktig start - stopp prosedyre er noenlunde slik : varm stopp, det vil si stoppe motoren før turboen har fått tid til å kjølne ned sliter og heller ikke ruse opp motoren rett før du slår av tenningen for da går turboen uten oljetrykk. Høye turtall ved kald motor er ikke bra for turboen, vent til temperaturen nærmer seg midtstilling! Ujevn skifting av olje, oljefilter og luftfilter. Fremmedlegemer eller hindringer i turboens luft- eller oljesystem. Dårlig motor-vedlikehold. For høyt turboladetrykk. Utette slanger eller tilkoblinger. Bruk av motoren når det er behov for justering eller reparasjoner. Feil i motordeler eller funksjoner som påvirker turboen. For eksempel ødelagt eller slitt stempelring, ødelagt topp-pakning, tett radiator og skader etter kollisjoner vil slite på turboen. Håper dette ga en klarhet i spørsmålet ditt. Takk for at du brukte bilinform og velkommen igjen.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.