Spørsmål ang bensinforbrenning i motoren !!

Har noen spørsmål ang bensinforbrenning i motoren som jeg håper du kan svare på? 1. Hva er det riktige blandingsforholdet mellom luft/bensin for å få en optimal forbrenning? 2. Hvor mange liter eksos produseres av en liter luft tilsatt riktig mengde bensin? 3. I et kompresjonsforhold 10-1 altså 10 bar, hvor mange bar blir trykket i antennelseøyeblikket? Og temperatur? La oss si at stempelet står stille på topp med det antall bar som det er blitt etter forbrenning. Dersom en senker tempraturen ned til ca 50 grader, synker da trykket? Even hvor mye? 4. Antennes bensin på trykk. event hvor mange bar? Event tempratur? 5. Samme som de fire første, bare med diesel? 6. Finnes det god lektyre på dette. Med lett leslig innformasjon, tabeller, regneformler? Kan du event anbefale noen? På forhånd takk.  
Bil: ?   Modell: ?   Km stand:  ?

Hilsen
  Ola i dalen


Svar:
1. 14,7 deler luft til 1 del brennstoff er optimalt blandingsforhold, eller det strøkonometriske forhold har jeg lest.. 2. 1 liter eller noe i den duren?? Dette ble for komplisert, men er det noen som vet det kan dere sende inn på spør mekanikeren så skal vi videreformidle det. 3. Trykket varierer fra et undertrykk på 0,1 bar til et forbrenningstrykk(arbeidstrykk) på ca 50 til 60 bar, og temperaturen fra 1000 til 3000 grader avløses av en temperatur på ca 100 grader i innsugingstakten. Altså store temperatursvingninger. På en vanlig dieselmotor vil forbrenningstrykket komme opp i 60 til 90 bar og i en turbodiesel 100 til 115 bar. Det er til sammenligning bare 350 til 600 grader i slutten av kompresjonstakta på en bensinmotor og 650 til 900 grader på en dieselmotor. Dersom du tar en motor som har et kompresjonsforhold på 10:1 så vil det med fordoblet temperatur gi 10 x 2 x 1(atmosfæretrykk) = 20 bar med kompresjonstrykk i slutten av kompresjonstakta. Dette er det vi fant i våre lærebøker. 4. Bensinmotorer er forbrenningsmotorer ikke eksplosjonsmotorer ellers det samme som på punkt 2. 5. Jada,jada!! 6. Du får ta deg en tur til teknologiske institutt eller noe i den duren og se om det er noe lektyre der for jeg finner ingenting. Vi er jo ikke ingeniører i bensinforbrenning. Desverre ble det nok ikke noen gode svar, men etter lønna i bilinform (som er ingenting) så er dessverre dette alt hva vi kan gjøre for deg. Håper du kommer tilbake med noen vanlige spørsmål en annen gang. Hilsen bilinform (med skjegget i postkassa). Takk for et meget intelligent svar og velkommen tilbake til en mindre intelligent bilinformerer. Puuh!!

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.