Sierra -90- Trekker meget godt

Heisan.

Jeg har en -90 Sierra 2.0i ohc. (CL)

Har flere i miljøet rundt meg som har tilsvarende bil, men med dohc motoren. Samtlige er forundret over hvor godt bilen min går. Trekker meget godt ifra 115 og 120 hk bilene deres. Spørsmålet ligger i hvorfor? Mine kamerater har vært borti tilsvarende med de siste produserte ohc motorene uten at de har noen naturlig forklaring på dette. Bare en masse synsing. Min modell skal i følge fabrikk ha ca 100 hk med kat. Hos Ford-forhandleren vår sies det at de har vært borti tilsvarende flere ganger med de siste produserte ohc motorene (effekt-tall i forhold til det oppgittte). I mitt tilfelle har det vært spørsmål om trimming etc, men det eneste jeg merker er at den går betydelig bedre på 98 oktan enn 95. Kan toppen være høvlet? (Tenker da på evt. økt kompresjon.) Dette skal uansett ikke være nok til å yte så stor forskjell ! Kan ellers nevne at den har original kamaksel, standard innsug og innsprut. Avgass er noe grovere enn standard og katalysator er ombygd til å passe fra dohc motoren da denne har mindre "kvelning" fra motoren. Nå har bilen gått 300 tusen, feilfritt siste 200 tusen, og flaut å innrømme, den har virkelig fått kjørt seg knallhardt!! i mitt eie. (Siste 120 tusen.) Har endel grusveier i distriktet å "leke" på, så motoren er godt kjent med høye turtall og "flat fjøl". Vil forundre meg om bilen har gjennomgått annen form for trim med tanke på km stand og hvor godt den fungerer, tidligere eiere vedkjenner seg heller ikke dette og sier seg enig i at bilen har vært meget sprek i deres eie. Ikke bruker den en dråpe olje eller vann, det eneste som ryker er klutsjen på kjøle vifta. Er nå på 3 vifte skift. Nå har jeg fått spørsmål i fra verkstedet mitt om krav om effektmåling og oppgradering av bremser !! Det er nesten for dumt, selv om jeg tror de fleiper litt med meg, hehe. Jeg tok dette alvorlig selv tidligere og byttet til ventilerte foran og skiver bak istedet for de originale tromlene. Så der er jeg trygg. Jeg har uansett ikke trimmet motoren. Men har fabrikken gjort noe "hk avgifts tusking" her? Eller er jeg og alle de andre Ford fantastene hos oss på "bærtur" ? Noe er i alle fall ikke helt riktig med tanke på oppgitt effekt på flere bilmerker. Husker bla Citroen CS 2,5. Enkelte av de modellene hadde adskillig mer å bidra med enn fabrikkens oppgifter. Håper dere tar meg seriøst. V h Roy


Svar:
Jeg har også hørt om motorer som har mer effekt ved effektmålinger på "rullende landevei" uten at noen har gjort noe med den! At bilen fungerer så bra er jo fantastisk og forklaringen er jo vanskelig å finne uten å se litt nærmere på hele motoren med styring! Viktig er de uansett at bilen ikke er daukjørt og kompresjonen må være meget bra pluss at tenningssystem og drivstoffsystem må være feilfritt! Kanskje får den litt mer drivstoff fra styreenheten på grunn av en "feil" i elektronikken?

 Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.