- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hallo! Jeg har litt problemer med å skiftet den ene reima som går til servopumpa og det på en 92 nissan primera 2.0 slx. Er det noen grei måte å gjøre dette på? Ska det bare være å løsne den strammeskruen eller er det mer komplisert?
Svar:
Det er nok en strammeskrue ved servopumpa pluss at du må løsne festet til servopumpa for å i det hele tatt kunne stramme reima!
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Har en Galloper 99 model gått 120000.
Når eg gir gass blir det heilt svart bak bilen. Har skifta luft filter uten virkning. Ryker noe voldsomt, svart røyk.
Håper du kan hjelpe meg.
Svar:
Her snakker vi sannsynligvis om et betydelig slitasjeproblem eller dieselpumpeproblem/filter. Det kan også være defekt toppakning eller paraplytettingene over ventilene innenfor ventilfjærene som er defekt. Du sier ikke noe om det om dette oppstår på kald eller varm motor.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Jeg har en 2007 Saab 9-3 1.9 TiD. Den har gått ca. 105.000km. Bilen har dieselvarmer med tidsur, og den starter vanligvis 30-35 minutter før jeg drar på jobb. (har totalt 7 mil til og fra jobb. Lite småkjøring foruten om helg.). Her en dag tittet jeg ut vinduet om morningen og da kom det masse hvit røyk fra bilen. Såpass mye at en gjerne skulle tro det var branntilløp. Røyken stoppet så snart dieselvarmeren stoppet. Nevner også at kupeen ikke var særlig oppvarmet etter 35 minutter (som den pleier å være etter at dieselvarmeren har stått på). Men det var litt lukt i kupeen. Kan kanskje beskrives som en slags eksos lukt. Jeg har ikke brukt den om morningen siden. Et par dager senere skulle jeg kjøre fra jobb, og havnet i kø ganske tidlig. Mens jeg stod i ro kom det også en del hvit røyk fra bilen (ser ut til at det kommer fra eksosen). Denne gang var det ikke det så mye røyk som beskrevet tidligere. Men fellesnevneren var at dieselvarmeren slo seg på her også, (den starter under kjøring om motoren er under 7 grader). Problemet har ikke oppstått når motoren er varm. Har sjekket beholdning av kjølevæske og dette ser greit ut. Altså ingen indikasjoner på at den "drar med seg" kjølevæske.
Har du noen tanker om hva dette kan være? Og kanskje like relevant, hva en reperasjon vil koste? Kan det være at dieselvarmeren trenger service?
På forhånd takk for svar!
Svar:
Her trengs nok en rens/overhaling på dieselvarmeren da den hvite røyken sannsynligvis er uforbrent diesel.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei.
Her skal du få en skikkelig nøtt. Kjølevannet forsvinner, men det kommer ut igjen gjennom startmo
Subaru Justy 1987 1.2
80000 km
Svar:
Det sitter sikkert en plugg (lik den som tas bort ved montering av motorvarmer) i motorblokka på baksiden inn i mot girkassen! Denne er det kanskje irret hull i og derfor kommer vannet inn ved startkransen og blir slynget rundt og inn i startmo
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Heihei
Jeg har en Mazda 323 1996 modell. Sedan (BA).
Jeg kjøpte nettopp nye felger til bilen (15") og syntes bilen blei en smule høy. Jeg vurderer derfor å senke bilen, ikke mer en 30-40 mm.
Men går det greit å bare kjøpe senkefjører, eller bør jeg skifte ut demperne også til noe lignende? :-)
MVH
Kim
Svar:
Du kan få tak i et senkesett til din bil uten å måtte skifte støtdempere vil jeg tro! Alle sett inntil 40 mm kan anvende bilens originale eller tilsvarende støtdempere. Senkesett lavere enn 50 mm KREVER at det byttes til kortere dempere. Golf derimot kan bruke inntil 60 mm uten kortere dempere.
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Normalt så langt jeg vet så skal ikke motoren ruse opp om slanger eller rør vedr. bremsesystemet er defekt eller hopper av men om slange til bremseforsterker hopper av kan nok dette skje. Må foreligge en annen årsak til det, at den hopper av er enten at en ikke drar til slangeklemme nok eller bruker uorginal klemme.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Det jeg lurer på er om speedometret styres av vaier, eller om det er elektronisk? Speedometret mitt sluttet og fungere, det samme med triptelleren. Vet du eventuelt hva som kan være galt? En gul lampe det står ALB på lyser også, kan dette ha noe med det samme feilen å gjøre?
Svar:
En bil i fra 1990 kan nok ha wire til speedometer. Det finner du ut ved å skru ut dashbordet og se om det går en 6-8mm tykk stiv kabel/strømpe til speedometerdelen. På noen biler sees dette om du tar deksel unna rattstammen og kikker oppover Evt. kan merkeverksted svare sikkert på det.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hva kan være feil? Og er det vanskelig å fikse?
Svar:
Dette er overledning en eller annen plass. Sjekk bryter som gir strøm til eks. ryggelys vis gearvelger. Evt. prøv å kople den ut for å eliminere. Ofte sitter denne bryter under mansjetten til gearspaken og på noen biler lenger ned/under.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
vw golf 1.6 85mod
Clutchen funker fint, men den er veldig tung på pedalen.
Det kirker som i et gammalt treskeverk når jeg trykker pedalen inn - har oljet vaieren men det blir ikke bedre -
kan det være selve akslingen på pedalen som er slitt - kan det smøres eller?
Svar:
Prøv en tynn oljespray eller en tynn silikonspray som du sprayer opp ved pedalen. For det er mulig at det er noe plastikkdeler som gnisser mot hverandre og det kan lage fryktelige knirke
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
jeg har en bmw 520, 1996 modell, som har gått 232000.
i vinter frøs radiatoren sunt, men har byttet den og bilen ble helt iorden igjen. men nå i det siste har de blitt mye hvit røyk av eksosen, bruker unormalt mye bensin. Om jeg tenker etter går den litt ujevnt på tomgang. Har også brukt unormalt mye kjølevann. Men da radiatoren røk, byttet vi alt kjølevannet, og de vart luft i systemet, noe som er iorden igjen nå, Men kan dette være grunnen til at den har brukt litt mye kjølevann i de siste, grunnet luft bobler o.l? Det som er rart er at kjølevannet har ikke kommet ut, iallefall ikke menst bilen har stått i ro, har ikke sett noen dammer. Videre så bruker den ingen olje, oljen er ikke grå men helt vanlig, ingen grums under olje lokket.
Kort sagt: Bilen bruker unormalt mye bensin og kjølevann, fjusker litt på tomgang, og oljen er helt normal. Har også kjørt med den i 2 uker, så er rart det ikke har skjedd noe om det er toppakninga?
Håper på raskt svar!!!
Svar:
Hvit røyk er tradisjonellt fordampet kjøleveske. (Svart røyk er tilsvarende olje) Det du ser nå er all sannsynligvis vann som kommer inn i brennkammer fra vannkanalene i blokka/topp. Det er rett og slett vann som er fordampet med eksosen. En kompresjonstest vil sannsynligvis avsløre hvilken sylinder som lekker eller slipper inn vann. Vannforbruket vil jo også være ustabilt, synke. Ofte vil heller ikke temperaturen på motor være riktig i forhold til det normale.
Klikk her for å spør bilmekanikeren