MB 230 E- Bremser

Hei!

Jeg har en Mercedes 230 E, km 220000.

For ca ett år siden skiftet jeg bremseskiver og klosser. Den siste tiden har jeg vært plaget med at klossene på bakhjulene legger seg på skivene, og jeg får pipelyd fra bremsene.

Tidligere slapp klossene opp igjen ved at jeg foretok en hard nedbremsing. Nå har de imidlertid lagt seg helt på, og bremseskivene blir veldig varme bare av en liten kjøretur. Ikke rødglødenede, men man brenner seg på fingrene hvis man tar i dem.

Mvh.
Martin Sagstuen

Svar:
Når bremseklosser er fastrustet i calipperen eller at stempelet i calipper er fastrustet så vil det bli veldig varm selvfølgelig på grunn av den store friksjonen! Det er også en mulighet at selve bremseslangen er tett slik at bremsetrykket ikke slippes tilbake etter nedbremsing

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Touareg- girer ikke ned tidsnok

Hei har en touareg r5 2.5tdi 2005 mod. Gått 215000. Problemet er som om den ikke girer ned tidsnok. Ikke hastighetsavhengig. Kjører inn i motbakke og når turtallet synker til ca 1400 omdr. Rister det i bilen hjelper jeg til og får giret ned blir d greit.  Automat selvfølgelig. Skiftet nettopp kamsensor . Da d også var startproblemer. Håper på råd før jeg må levere inn til møller. Inge.

Svar:
Ville sjekket oljenivå inkl. filtere i automatkassa.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Mitsubishi Colt- Koblings skjema

Hei, og tusen takk for flott webside.

Jeg har et spørsmål ang koblings skjema for ekstra fjernlys. Jeg har fulgt oppskriften slik det står tegnet og forklart. Problemet er at det ikke funker på bilen jeg har. Det er en 89 mod Mitsubishi Colt 1,5 GLXI. Har hørt at Mitsubishi har en annen måte lys skal kobles i forhold til andre merker, men er usikker på om dette stemmer. Har dere noen forslag? Når jeg kobler opp slik det står i skjemaet, så blir 1000 metrene stående på uansett om jeg dimmer ned eller ikke. Mener at de skal slå seg av når jeg dimmer ned med fjernlys spaken inne i bilen.

Mvh
Ketil Johansen


Svar:
Problemet er som følger etter som jeg kan huske! Noen Japanske biler har jordingstyrt lys og dette betyr at du må koble på en annen måte! På din bil så står det 2 plusser og en minus når nærlyset står på og det vil si at du må koble på denne måten! Finn ut hvilken ledning på fjernlyset som får minus når fjernlyset står på! Denne kobles til 85 på releet! Koble sammen 30 og 86 til en pluss via en sikring på ca 15 ampere! Koble ekstralysa til 87 og jorde lysa skikkelig så er det nok skikkelig lys mener jeg! Skulle det fortsatt ikke lyse som det skal så bør du sjekke koblingene en gang til og kanskje sende et nytt spørsmål!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

BMW 518i- Toppakning som sitter dønn fast

Hei.

Jeg driver på å skifter toppakning til en BMW 518i E28, og lurte på om hvordan jeg skal få av hele toppen. Jeg har skrudd av innsuget, grenerøra og alle de andre skruene som sitter fra toppen og inn i motor-blokka, men jeg får den rett å slett ikke av. Har du en ide hvordan jeg kan få av den uten å sende den på et verksted?


Svar:
Det kan være noen små skruer du ikke har løsnet! Du bør også sjekke om det sitter noen skruer under kamakselen. Skruene sitte som regel 2 og 2 bakover på hver sin side! Toppen kan sitte fast i pakningen etter at alle skruer er løsnet så du kan nok måtte ta i litt!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Pris på reperasjon

Hei!

Jeg har et lite spørsmål angående priser i utlandet for reperasjon av bil. Lokalt koster ca. 650,- per time. Men hvor mye koster en time i sverige? Et enkelt spørsmål, ikke noe teknisk, bare prismessig. Og hvor mye skal de ha for å lakkere en støtfanger tro? Topp nettside, selv om jeg ikke har fått svar tidligere :(

Svar:
Jeg har ikke priser for Sverige og tro det eller ikke så er jeg veldig for at mine kolleger her i landet får beholde jobbene i Norge! For å lakkere en støtfanger så er prisen veldig avhengig av hvilken type lakk og hvor mye som skal lakkeres uansett! Sorry! Heia Tufte!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

peugeot 406- nærlys

Hei. Jeg har en peugeot 406 hdi. 225000 km. Jeg har mistet høyre nærlys. Har byttet pære og sjekket sikringer og jordingpunkter men finner ikke ut av det. Har også problemer med at lysene dempes litt av og på, samtidig med at ac får motsatt effekt.

Svar:
Her er det bare å sjekke relè, kan også være jordingsfeil. Er dette ok. Er det bare å følge ledning til relè også videre.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Opel vectra b 97 mod, bilen stopper i fart

Hei mekanikeren. Har for tiden litt problemer med min kjære vectra. Problemet er at tomgangen er skikkelig elendig når bilen blir varm. Har bilen stått stille  en stund så går den bra igjen. Motorlampa lyser og jeg har lest ut feilkoder. Fikk feilkoder på kamakselsensor og luftmasse måler. Luftmasse måleren har jeg nå byttet å dette hjalp ikke på problemet. Andre symptomer på bilen er også at turtalls nåla flyr opp og ned en sjelden gang i blant og noen ganger så stopper bilen i fart og jeg må slå av å på tenninga igjen for å få startet den. Den fusker også til tider. Tror du at dette kan være pga kamakselsensoren eller kan det være noe annet også? Glemte å nevne at bilen stopper i fart når jeg slipper opp gassen og trykker inn klutchen, noe som er veldig kjipt når jeg står kø :( kan du hjelpe meg med svar? Mvh kim

Svar:
Sjekk lambdasone. Kamakselsensor er en viktig greie. De fleste slike enheter skal kodes etterpå skifte, som regel luftmengdemater også.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Ford Scorpio- Fusker

Har hatt problemer tidligere med at bilen har "jukset" på lavt turtall, men etter å ha hatt den på Ford verksted 3-4 ganger, så har det blitt bra. Det var snakk om noe overslag i en coil, så de skiftet en coil, og rensket opp luftmengde føler osv, og nye plugger. Men det er fortsatt problem nå på høyt turtall. Når jeg akselerer fullt og den passerer ca 4.500 omdreininger, så er det akkurat som om den stopper opp i akselerasjonen.

Svar:
Det er ikke normalt å kjøre over lengre tid med et turtall over 4500 omdreininger, og i hvert fall ikke på en slik bil. Men det kan hende mange ganger ved forbikjøringer. Du sier at det er kanskje et lite hull i eksosen og dersom dette er før lambdasonde så kan dette føre til fusk ved belastning. Videre så vil det kanskje være feil i luftmengdeføler, temperaturføler, lambdasonde, tennplugger, tennpluggledninger eller at det er for lite brennstofftrykk. Det kan være mekanisk slitasje på kamaksel, eller i motor for øvrig så en kompresjonstest eller lekkasjetest kan være lurt å ta.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Skoda Octavia 1,9TDI- kjølevæske

Skoda Octavia 1,9TDI 163.000km
Har trøbbel med kjølevæske som forsvinner i lengre tid.
Kjørte nettopp 500km etter påfyll av kjølevæske. Da signal for lavt væskenivå kom på stoppet jeg og sjekket nivået, ekspansjonstanken var da tilnærmet tom. Da trykket forsvant når jeg åpnet lokket, kom alt tilbake og nivået var det samme som før turen startet.
Det tok imidlertid ikke lang tid før signalet kom tilbake.
Sjekket ikke væskenivået igjen før etter ca nye 500km, og da var nivået under minimum etter åpning av lokket på ekspansjonstanken. Kjølevæsken ser fin ut, uten forurensing av noe slag. Varmeapparatet fungerer stort sett, men med ujevne mellomrom blåser det iskald luft i ca 5 minutter før varmen kommer tilbake. Det er ingen synlige lekkasjer under bilen når den er parkert. Har hatt problemet i noen måneder, og det ble betydelig mindre da kulda satte inne. Hva kan dette skyldes?

Svar:
Sjekk for lekkasje, spesielt vannpumpe, slanger og termostathus. Dette sees best med lommelykt når det er mørkt. Nivået i ekspansjonstank pleier jeg å måle når bilen er kald.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.