- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei
hva er bra resultat på kall kompresjons test av en 1,9 tdi motor som har gått 150.000 km. Har fått tilbudt en motor der de har skrevet kall komptest 32-37 kg.
Vet du hva det kan indikere ?
Svar:
Er alle sylindrene like på kompresjonen så er det et godt tegn på at kompresjonen er bra. Dette tallet på 32 til 37 kg ser etter mine øyne bra ut men jeg kan ikke akkurat si hva de betyr sånn uten å vite hvilken metode som er brukt for å få disse tallene!
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei!
Jeg har en Mercedes 230 E, km 220000.
For ca ett år siden skiftet jeg bremseskiver og klosser. Den siste tiden har jeg vært plaget med at klossene på bakhjulene legger seg på skivene, og jeg får pipelyd fra bremsene.
Tidligere slapp klossene opp igjen ved at jeg foretok en hard nedbremsing. Nå har de imidlertid lagt seg helt på, og bremseskivene blir veldig varme bare av en liten kjøretur. Ikke rødglødenede, men man brenner seg på fingrene hvis man tar i dem.
Mvh.
Martin Sagstuen
Svar:
Når bremseklosser er fastrustet i calipperen eller at stempelet i calipper er fastrustet så vil det bli veldig varm selvfølgelig på grunn av den s
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Ville sjekket oljenivå inkl. filtere i automatkassa.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei, og tusen takk for flott webside.
Jeg har et spørsmål ang koblings skjema for ekstra fjernlys. Jeg har fulgt oppskriften slik det står tegnet og forklart. Problemet er at det ikke funker på bilen jeg har. Det er en 89 mod Mitsubishi Colt 1,5 GLXI. Har hørt at Mitsubishi har en annen måte lys skal kobles i forhold til andre merker, men er usikker på om dette stemmer. Har dere noen forslag? Når jeg kobler opp slik det står i skjemaet, så blir 1000 metrene stående på uansett om jeg dimmer ned eller ikke. Mener at de skal slå seg av når jeg dimmer ned med fjernlys spaken inne i bilen.
Mvh
Ketil
Svar:
Problemet er som følger etter som jeg kan huske! Noen Japanske biler har jordingstyrt lys og dette betyr at du må koble på en annen måte! På din bil så står det 2 plusser og en minus når nærlyset står på og det vil si at du må koble på denne måten! Finn ut hvilken ledning på fjernlyset som får minus når fjernlyset står på! Denne kobles til 85 på releet! Koble sammen 30 og 86 til en pluss via en sikring på ca 15 ampere! Koble ekstralysa til 87 og jorde lysa skikkelig så er det nok skikkelig lys mener jeg! Skulle det fortsatt ikke lyse som det skal så bør du sjekke koblingene en gang til og kanskje sende et nytt spørsmål!
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei.
Jeg driver på å skifter toppakning til en BMW 518i E28, og lurte på om hvordan jeg skal få av hele toppen. Jeg har skrudd av innsuget, grenerøra og alle de andre skruene som sitter fra toppen og inn i motor-blokka, men jeg får den rett å slett ikke av. Har du en ide hvordan jeg kan få av den uten å sende den på et verksted?
Svar:
Det kan være noen små skruer du ikke har løsnet! Du bør også sjekke om det sitter noen skruer under kamakselen. Skruene sitte som regel 2 og 2 bakover på hver sin side! Toppen kan sitte fast i pakningen etter at alle skruer er løsnet så du kan nok måtte ta i litt!
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei!
Jeg har et lite spørsmål angående priser i utlandet for reperasjon av bil. Lokalt koster ca. 650,- per time. Men hvor mye koster en time i sverige? Et enkelt spørsmål, ikke noe teknisk, bare prismessig. Og hvor mye skal de ha for å lakkere en støtfanger tro? Topp nettside, selv om jeg ikke har fått svar tidligere :(
Svar:
Jeg har ikke priser for Sverige og tro det eller ikke så er jeg veldig for at mine kolleger her i landet får beholde jobbene i Norge! For å lakkere en støtfanger så er prisen veldig avhengig av hvilken type lakk og hvor mye som skal lakkeres uansett! Sorry! Heia Tufte!
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Hei... Er det ikke noen Bil Club med bare Toyota Corolla?? Det hadde hvert om det hadde hvert... Eller blitt startet opp.
Svar:
De var klubb før http://www.corolla.org ,ser ut som den er lagt ned ,Du får starte opp!
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Her er det bare å sjekke relè, kan også være jordingsfeil. Er dette ok. Er det bare å følge ledning til relè også videre.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Sjekk lambdasone. Kamakselsensor er en viktig greie. De fleste slike enheter skal kodes etterpå skifte, som regel luftmengdemater også.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
- Detaljer
- Kategori: Spør mekanikeren
Svar:
Det er ikke normalt å kjøre over lengre tid med et turtall over 4500 omdreininger, og i hvert fall ikke på en slik bil. Men det kan hende mange ganger ved forbikjøringer. Du sier at det er kanskje et lite hull i eksosen og dersom dette er før lambdasonde så kan dette føre til fusk ved belastning. Videre så vil det kanskje være feil i luftmengdeføler, temperaturføler, lambdasonde, tennplugger, tennpluggledninger eller at det er for lite brennstofftrykk. Det kan være mekanisk slitasje på kamaksel, eller i motor for øvrig så en kompresjonstest eller lekkasjetest kan være lurt å ta.
Klikk her for å spør bilmekanikeren