Saab- Gasspjeldpotensiometer?

Kategori: Spør mekanikeren
Heisann! Jeg har en flott Saab 900s '95 som har gått som en klokke siden jeg kjøpte den for cirka et år siden, men de siste 2 månedene nå har jeg pusset den litt opp og skiftet bensinpumpe o.l. Bilen er gått 226000 Men plutselig en dag stopper motoren når jeg går på tomgang, etter å ha undersøkt både den nye bensinpumpa, bensintilførsel og tenning og batteri - finner jeg ikke noe galt. Så jeg kjøper en av Haynes Saab 900-bøker, og slår meg løs i godstolen med en kopp te og leser. Jeg kommer frem til at det kan være Gasspjeldpotensiometeret som er gåent. Eller visstnok en vakumlekkasje et eller annet sted. Senest i dag, skrudde vi av Gasspjeldpotensiometeret og smurte o-ringen med litt fett, og sprayet den litt med 5-56. Da startet faktisk motoren for første gang på 2 uker, men motoren leter veldig etter hvor tomgangsnivået er. Når jeg gir gass på bilen, må jeg gi veldig sakte gass, ellers kveler bilen seg selv, eller begynner å hoste og harke. gir jeg sakte gass, kan jeg gjerne ta turtallet helt opp og ned igjen uten noen som helst problemer, verken med tomgang eller turtall. Slik jeg forstår det - er det da noe som skal drive og sprøyte inn bensin når jeg trykker fort eller hardt på pedalen, for at den skal få turtallet opp. Kan det være den delen eller prosessen som streiker? Og hva er dette?
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.