Saab 9000- Går lavt på tomgang ved start.

Har lite greie på denne bilen. Syns den går lavt på tomgang ved start, og er redd det kan bli problemer når kulda kommer. Kan man gjøre noe selv? Det er jo ingen forgasser her. Dessuten: Hva er ca rett pris for denne bilen? Bittelitt rust, liten eksoslekkasje. Elles bra. Eu-godkjent.  
Bil: Saab 9000 i 16V   Modell: 1986   Km stand:  224500


Svar:
Det sitter en tomgangstiller ved innsugmanifolden som skal sørge for at motoren får den lufta den skal når den er kald og varm for den saks skyld. Mer luft når den er kald! Denne kan henge i oljeslagg og må kanskje renses med en forgasserrens e.l. Det sitter også en temperatursensor på motoren med to ledninger som gir beskjed til styreenheten om hvor kald den er og justerer bensinmengden etter dette. Mer bensin når den er kald. Når det gjelder å gjøre dette selv så ville det nok vært best for både deg og bilen å gå på et Saabverksted å få de til å måle disse tingene på en profesjonell måte. Når det gjelder priser så vil nok dette avhenge mye på hvordan bilen ser ut, hvor stor motoren er og hvor mye ekstra utstyr du har. Men jeg har sett at en 90 modell med 2,3 16 ventilert ligger på ca 100.000 tusenlapper. Men nå er jo Saab en deilig bil å kjøre så hvorfor selge? Håper at du er fornøyd med svaret og takk for spørsmålet. Hilsen oss fra bilinform.no.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#4 Karl 02-08-2009 20:05
#3 Svein 01-06-2009 10:01
Er redd for at det ikke er unormalt. Har opplevd det samme på de to 9000i-ene jeg har, -86 og -93cc. På den ene hjalp det veldig å bytte luftmendemåler. Den sitter på luftrøret mellom filter og manifold, du får den rett i fleisen når du åpner panseret. En integrert del av luftrøret, med stikkontakt for elektronikk. De er svindyre å kjøpe nye ( over 5000,-). Selv tok jeg en fra en delebil som hadde gått mye mindre. Noen påstår at skal gå an å rense den med f eks forgasserrens, skal prøve det en gang. En annen "luring" er MAP-sensoren, enda en svart, mindre boks med el. plugg. Den sitter på innsug-manifold en, på tvers, i forkant, festet med 2stk 7mm skruer. Jeg skrudde den løs og sprayet den full med WD40. Når man vrir på den før man fester den helt, så varierer turtallet.
#2 Tor Moltubakk 30-10-2008 20:46
Prøv å få tak i en styrenhet,da dette er ikke normalt på en SAAB i.motor!Tror du må gå ned en 0 på prisen,da jeg har en USA-modell med skinn,4-trinns aut.+alt utstyr!Har den fått nye dører ville prisen ligget på maks 20000 og nå går den for 3000.Så trenger du en helt ok delebil evt.skifte f.dører+f.sete er den helt grei!
#1 Mari 17-07-2008 21:57
100000000 for en 90-modell.. ikke verst!

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.