Rover - fordel med 2 kamaksler?

Hei.. Jeg skal nå kjøpe meg en ny bil og har lagt merke til noen motorer har to kamakseler. Er dette en fordel eller en ulempe?? Bilen jeg er interesert i hadde en liten uhell da drivreimen røyk (antgelig fordi den ikke var blit bytter). Bilen ble sendt til verksted, drivreim, ventiler og topplokk ble bytte. Tar en bil varig skade da drivreima ryker?? Er det noe jeg skal legge tenke på før jeg kjøper den?? På forhånd takk


Svar:
Ved å bruke 2 kamaksler så kan man hente ut mer effekt av en liten motor. Når vi bruker fire ventiler per sylinder så får man bedre fylling og man får ut eksosen bedre etter forbrenningen! Dette vil nok være en fordel, men så har du dette med registerreimer på 16 ventilerte motorer som ikke er så heldig. Dersom en registerreim på slike motorer ryker så går det voldsomt ut over ventiler og ventilstyringer og i verste fall stempel! Det er nok en av grunnene til at man på noen modeller har gått over til registerkjede igjen! Dersom topp, ventiler og slikt er byttet etter et havari så er det nok ingen varig skade på din biltype! Ellers så er det viktig ved kjøp av bruktbil å sjekke at alle servicer er utført etter rette intervaller. Sjekk om det er rust og andre viktige ting som følger med et bruktbilkjøp. Søker du på ordet bruktbil under "søk på spørsmål" på www.bilinform.no så finner du sikkert mange ting som bør sjekkes! Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Robert 04-12-2008 19:06
Jeg har nettop kjøpt meg en 2002mod Husqvarna TC 570cc, Kjøpte sykkelen med havarert motor. Jeg demonterte motoren og handlet nye deler. Ventiler, styringer og tettninger pluss nytt stempel og topp pakning. Problemet mitt var att dem ikke kunne bytte ventilstyringer der, så det må jeg gjøre selv. Den ene var helt oval og har ekspandert litt så det ser ut som selve hullet i toppen ikke lar den ene styringa få fri passasje når den skal presses ut. Så jeg lurte på om jeg bare skal slipe ned styringen litt der den spriker ut først så den glir igjennom. Skal jeg presse styringene ut når toppen er kald??, Tenkte det ville være lurt å putte den i en stekeovn og varme opp aluminiumen så jeg får presset dem i lettere. Har alltid varmet opp motorblokker osv når jeg bytter veivlager i mc motorer og da detter dem nærmest oppi nedsenkinga.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.