Renault 19- kondens?

I dag kjøpte jeg meg en 1996 Renault 19 1,4E. Den har kjørt 113000. Da jeg skulle kjøre den hjem fungerte den helt fint helt til ca en mil. Da merket jeg at bilen ikke ga noe da jeg tråkket på pedalen. Deretter stoppet bilen helt, og jeg fikk ikke startet den mer. Selgeren hadde latt bilen stå i vinter(ca 3 måneder), med minimalt med bensin. Før jeg kjørte fylte jeg opp tanken ca 1/4. Da den ikke ville kjøre mer, prøvde jeg å fylle litt til med bensin(slik det ble ca halv tank på bilen), og 1dl med kondensfjerner, men det nyttet ikke selv om jeg prøvde å renne den i gang med sleping. Bilen er eu-godkjent og alt skal fungere. hva har jeg gjort feil?


Svar:
Det er mange mulige årsaker, men her er noen. Den værste først. Se om det er en hvit guffe i oljepåfyllingslokket eller på peilestaven. Har det minket med kjølevann i beholderen? Når motoren blir varm så åpner termostaten for at kjølevæsken skal begynne å sirkulere i motoren. Hvis toppakningen er gåen eller det er en sprekk i toppen kan vann slippe inn i sylindrene og motoren stopper. Ser det bra ut kan du gå videre med å sjekke st det er gnist på pluggene. Virker bensinpumpen? Det finns en sikring for den. Vær obs på at sleping og mange startforsøk uten at den starter kan ende med en ødelagt katalysator. Lykke til.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.