Registerreima røyk på min Corsa. Dette skjedde i god tid før skifte intervall på 4 år eller 60000km. Ifølge reimleverandør har reima røket under stor belasting, dvs at motoren har fått en skade med påfølgende brudd i reima. Verkstedet som rep. sier skadene i motor var typiske for et tilfelle med brudd i reg. reim. og påfølgende skade på topp/ventiler. Det vart ikke funnet skader på løpehjul/tannhjul som kunne forårsake brudd. Mitt spørsmål: Kan det sies noe generelt om hvilke motorskade/blokkerin som kan forårsake et brudd i reg. reim? Er dette et realistisk hendelsesforløp?
Bil: corsa 1.6i Modell: 1994 Km stand: 100000
Hilsen Pedersen
Svar:
Sjekk også vannpumpa!! Det har røket reimer på grunn av vannpumper som stopper helt opp eller er defekte i lageret da denne motortypen bruker registerreima til å drive pumpa. Dersom ikke strammingen er korrekt kan reima hoppe over noen tennet og da ødelegges reim og ventiler veldig fort. Har også opplevd at en skrue i bunnpanna var for lang og gikk igjennom registerreima. Skruer som skal holde løpehjul eller følere som løsner kan også ødelegge reima, men det har jeg bare hørt om en gang. Det er ikke lett å gi noen fullgod forklaring på hvordan dette kunne skje. Håper bare det ikke blir så altfor dyrt for deg. Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.
Klikk her for å spør bilmekanikeren
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.