Problemer med turbobilen min???

Hei, har et lite problem med motoren min. Jeg har en turbobil, når jeg gir på, så fusker bilen av og til, dette er når jeg har fullt trykk på turboen. Er det noen åpenbare ting jeg kan se på for å finne ut hva jeg må gjøre? - Må jeg justere blanding, eller er det andre ting jeg bør se etter? 1. Kan en dumpventil opperere på lavt trykk, altså under 1 bar. Får du denne pop-off lyden da også? Blir den sterkere hvis du har høyere trykk? 2. På bilen min er det ettermontert en skrubryter. Denne er koblet til en slange som går fram til noe som ser ut som en sånn rund vakum boks på turboen. Det kommer en god del luft gjennom denne slangen, da det blir susing inne i kupeen når jeg gir på. Jeg skjønner at den justerer trykket, men det virker som at når jeg vrir på bryteren så gir turboen seg etter 3-4000 omdreininger. Og suselyden forsvinner. Vrir jeg helt så kommer det ikke noe lyd, og turboen lader ikke i det hele tatt. - Hva er denne slangen koblet til? - Hvis denne bryteren skulle vært tatt vekk, hvor skulle da slangen ha gått?  
Bil: Nissan Bluebird 1.8 Turbo   Modell: 1986   Km stand:  230000

Hilsen
  Dag


Svar:
Jeg har fått flere spørsmål av deg og jeg ser at dette spørsmålet har en viss sammenheng med det første så vi tar denne med også og prøver å svare så godt vi kan! Etter som jeg kan se så burde du sikkert sjekke selve turboen din og sjekket turbotrykket med et manometer dersom du ikke har dette i bilen. Da får du sjekket om alt dette er iorden før du begynner med noe annet. Dersom dette er iorden så ville jeg sjekket de vanlige tingene som for eksempel overslag i tennpluggledninger, fordelerlokk, rotor, tennplugger. Sjekk om bensinpumpa gir nok bensintrykk og at det ikke lekker falsk luft i innugingsmanifold eller at det er defekte vakumslanger. Tenningstidspunktet og kanskje blandingsforholdet kan jo være en ide å sjekke. Forsvinner kjølevæsken så burde du sjekke om topp/toppakningen kan være defekt. Kompresjonsforholdet må kontrolleres. Dumpventilen skal nok gi lyd selv med 1 bar som jo er mye på de fleste standard turbobiler, om den blir sterkere er jo en mulighet men slett ikke sikkert. Denne skruboksen som du refererer til har jeg ingen kjennskap til men det virker som før sagt at det er noe feil på turboen eller at dette systemet ditt rett og slett ikke fungerer som det skal, kanskje med en løs slangeforbindelse. Slangen skal vel egentlig gå til wastegateventilen på turboen som du lurer med denne bryteren din! Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.