Problemer med Skoda 1,9 TDI??

Da bilen var ny ble det satt inn en chip-box. Det er nå noe galt med ladingen; merkeverkstedet har konstatert at ladelufttrykket er for lavt. Et tuningverksted mener at det er waste-gaten som er ødelagt og at turben må skiftes. Når ladetrykket er for lavt må vel det bety at wastegaten står åpen eller at noe ladeluft unnslipper på annen måte?. Kan det skade motoren å kjøre den i denne tilstand ? Kan det tenkes at det er noen årsakssammenheng mellom chip-tuningen og skaden på turboen ?  
Bil: Skoda Octavia 1,9 TDI 90 Hk   Modell: 2001   Km stand:  48000

Hilsen
  Hans Christian Hoff


Svar:
Vanskelig spørsmål dette! Det er ikke bra når slike ting skjer fordi det går utover garantien din på bilen dersom de finner ut at du har trimmet bilen. Er vi sikre på at det er noe feil på turboen eller wastegateventilen? Denne turboen må jo kunne tåle mer? Mitt forslag er at du får stole på at du får en grei behandling av merkeverkstedet og at en eventuell turbo blir skiftet sånn at du får glede av bilen din. Tror ikke det skader å kjøre med for lite ladetrykk, men det er jo fælt å kjøre med for dau bil da. Om årsaken er at bilen har blitt chippet tør jeg ikke spekulere i, men det er nok ikke uten grunn kan jeg tenke meg at fabrikkgarantien bortfaller ved trimming!! Bilinform er veldig interessert i en tilbakemelding fra deg slik at vi kan få vite hvordan dette gikk! Hilsen Bilinform. 

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 Åse M Brøndbo 22-10-2016 19:53
Varmeapparatet til min Skoda sUPERB 2005 MOD TDI 1.9 SLUTTET Å GI VARME I HØST.
vAR PÅ ET SJEKKPUNKT BILVERKSTED, OG DE SA DE MÅTTE SKIFTE SPJELDMOTOR..VARMEAPPARATMOTOR...
dEN KOSTET 2600 OG JEG BETALTE FOR 2,5 ARBEIDSTIMER... TIL SAMMEN 5200 KRONER OG dE HADDE IKKE FIKSET VARMEAPPARATET! !! vARMEAPPARATET VAR LIKE KALD SOM TIDLIGERE..HVA SKAL JEG GJØRE MED DENNE SITUASJONEN, OG HVA KAN VÆRE PROBLEMET???
lIKE KALD SOM TIDLIGERE
#2 Rudolf S. 12-07-2011 04:46
Jeg skifter turbo, manifold og vakumklokke i dag på merkeverksted = 16.000,- :sad:
akselerasjon ikke tilstede vewd lavt rpm. kommer ved >3000.
verksted konkluderte med 'trege lameller på luftsiden i turbo'.
bilen: Octavia 2004 1,9TDI 130HK 12000km Trondheim :-)
#1 K.O.Larsen 24-06-2011 16:19
Hei. Har en Skoda Octavia 1.9 TDI model 2004. Har merket at det av og til er lite drakraft i motoren. Dette skjer gjerne når i fuktig vær, og da spesielt i motbakker. Med det gode været vi har hatt i Tromsø de siste ukene har motoren fungert fint. Hadde bilen til EU kontroll på merkeverksted i en fuktig periode, og der konkluderte de med at turboen måtte skiftes, og forespeilet en pris på kr 15 000,-. For meg høres det merkelig ut. Kan dette stemme, eller kan det være en annen feil?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.