Problemer med pickupen!

HJELP! Jeg har tre store problemer med min gamle pick-up. Det første er startproblemer. De siste ukene før bilen stoppet,virket det som bilen hadde kondensproblemer eller at bilen kun gikk på 3 sylyndere. Tilslutt stoppet bilen .Jeg har byttet alle tenkabler (2 av dem var meget dårlige) Jeg får ikke gnist på pluggene. Det er elektronisktenning på bilen.Jeg fant en porselenmotstand før coilen som var i meget dårlig forfattning og var da rimelig sikker på at dette var årsaken til mine start problemer.Porselenet var knust og smuldret opp uten at det var brudd på selve motstandsspiralen. Sjansen for el-overslag mot feste braketen var stor. Overraskelsen var derfor stor når Mazda i Sandefjord med 99% sikkerhet hevdet at dette ikke var grunnen til at bilen ikke tenner og starter. Ifølge naboen så "klikker" ikke coilen nok . Hva kan problemet være? Jeg har også problemer med varme apparatet . Varmt kjølevann kommer igjenom torpedoveggen men klarer ikke å passere varme apparatetregister inne i bilen. Er det en elektrisk ventil som ikke åpner? Det siste problemet er når jeg kobler over til firehjulsdrift . Da går bilen greit frem og tilbake men den "står"(klarer ikke å dra) når jeg svinger . Jeg mistenker at en av barna har skrudd på omkobleren til firehjulsdrift på det ene forhjulet. Hva kan ha skjedd?  
Bil: Mazda B2600 4*4   Modell: 1987   Km stand:  230000

Hilsen
  Dag Frogner Hansen


Svar:
Tenningsproblemet ditt kan være at giveren i fordeleren er defekt eller at tenningsmodulen som skal sørge for at coilen får nok strøm fusker eller er defekt. Ledninger som går til tenningsdelene kan være defekte på grunn av irr eller direkte brudd. Sjekk sikringer som kan ha noe med disse tingene å gjøre. Er det ikke brudd i formotstanden som du nevner så kan ikke denne være årsaken til problemet. Kommer det ingen gnist fra coilen når du kinner og holder coilledningen ca 13 cm fra gods så vil det heller ikke komme noe på pluggene. Disse tingene vil en bilelektriker fra et Mazdaverksted kunne måle seg frem til uten problemer. Varmereguleringen på varmeapparatet kan være defekt eller styringen fra instrumentet kan ha hoppet av. Varmeapparatregisteret kan være tett, da må du se om det sirkulerer ved å spyle vann inn i inntaket. Sjekk hjulageret om det er mye slakk for da kan det hende at firehjulsmekanismen i hjulet ikke fungerer. Håper at noe av dette kunne hjelpe deg litt. Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.