Problemer med Corolla 1,6DX!

Først av alt: Takk for god hjelp tidligere. Så får vi se nå da. Har nettopp kjøpt en Corolla 1.6 DX 88-modell. Når jeg prøvde bilen virket den helt fin, men nå etter ett par dager har den fått seg noe fore. Symptomene er som følger: bilen er litt rykkete. Spesielt mellom 2000 og 3000 omdr. under akselerasjon. Lenger oppover er det ikke særlig merkbart. Også på flat vei når jeg gir akkurat nok "gass" til å holde farten rykker bilen. Også ved tomgang står bilen liksom å "putrer" litt. Var nylig på EU-kontroll, og fikk da vite at bilen hadde veldig dårlig forbrenning. Det var snakk om høg HC verdi, eller noe sånt når avgassene ble målt. Det rare er at bilen ikke er slik når den er kald... kan det være noe med choken/forgasser? Står choken på konstant kanskje? Har skiftet plugger, hjalp ikke. Hva kan dete være? Hva bør jeg sjekke ut? Også: Støtdemperene fremme må skiftes. Er det noe i veien for at jeg gjør dette selv, eller bør eskpertene få ta seg av dette. Noe spesielt jeg må tenke på i så tilfelle? På forhånd Tusen takk!!  
Bil: Toyota Corolla 1.6 DX 16v   Modell: 1988   Km stand:  199800

Hilsen
  Jan Einar


Svar:
Det ser ut som om du har problemer med choken, men er ikke helt sikker på om du har vanlig forgasser på denne bilen. Trodde at det bare var 12 ventiler på denne motortypen (altså ingen Toyotaekspert)! Jeg tar utgangspunkt først i at du har forgasser! Da skal du ta av filteret og se på chokespjeldet når motoren er varm. Dette spjeldet skal stå rett opp slik at det ikke hindrer luftgjennomstrømmingen inn i forgasseren. Står denne litt på skrå er det noe galt med stag eller chokehus. Dette vil føre til alt for feit bensinblanding og føre til at den nykker og at HCen blir for høy, men det hadde også vært greit å vite hvor mye COen var på denne kontrollen. Hvordan ser pluggene ut? Er de svarte av sot vil dette tyde på at det er for feit bensinblanding og er de helt lyse er det sikkert for lite bensinblanding. Ser alt ut til å fungere så ville det vært en ide å gå til et bilverksted og justert bensinblandingen og det vil sikkert hjelpe. Støtdempere foran dersom det er MacPeerson oppheng vil behøve en fjærpresse som kan holde fjæra nedpresset imens du skrur av støtdemperen. Har du ikke noe liknende bør du vurdere sterkt å gå på bilverkstedet. Takk for spørsmålene og velkommen tilbake til bilinform.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.