Problemer med Audi, fusk og temp!!

Hei. Motoren blir ikke varm under normal kjøring. I køkjøring ser det ut til at det fungerer normalt. Vifta starter når nåla viser noe over 90. Antar dette er termostaten. Mitt egentlige spørsmål dreier seg om fusking når motoren er "lunken", dvs har stått i ro en stund uten å bli helt kald. På de første hundre meterne etter start fusker den noe voldsomt. Det virker nesten som jeg går bensintom, helt til den kommer med et rykk! Dette gjentar seg en fire-fem ganger og så er den "fin". Kan dette ha sammenheng med at termostaten ikke er god? Takk for glimrende tjenester!  
Bil: Audi 80 2,0S   Modell: 1993   Km stand:  93000

Hilsen
  Tor O Gabrielsen


Svar:
Fuskingen har nok ikkeno med termostaten å gjøre. Går ut ifra at dette er en såkalt sentralinnsprøytingsmotor med en dyse. Derfor tror jeg at vi kan utelukke vann og smuss som årsak selv om det kan være mulig allikevell. Sjekk om fordelelokket, rotoren, tennpluggledninger og tennpluggene er iorden. Kanskje er det problemer i fordeleren din og da tenker jeg på giveren til det elektroniske tenningsanlegget. Løse jordingsforbindeleser eller irr og dårlig kontakt i stikk må også sjekkes. Sjekk også om det kan være falsk luft i innsugingspakninger og slanger. En sjekk i bensinfilteret viser om det er vann eller smussproblemer. Mye å huske på? Kanskje det beste hadde vært å tatt bilen med til Bilverkstedet for sjekk av disse tingene? En kontroll på følere som temperaturføleren til innsprøytingsstyreenheten, lambdasonden (oksygenføleren) og andre viktige følere får du utført på Audiverkstedet. Termostaten kan du sikkert skifte ut så lenge du sier at temperaturen ikke kommer opp ved normal kjøring men ved køkjøring! Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.