Peugeot- motor nøler

Gjelder Peugeot 807 2,0 HDI 2007 modell kjørt 76.000. Jeg er vant til så vel TDI motorer som HDI gjennom flere år og har også prøvekjørt en tilsvarende før jeg kjøpte den brukt. Problemet som går ut over kjørekomforten og kjøregleden, er nøling fra motoren. Bykjøring blir stiv og lite smidig. Gir jeg lett pedal fra lavere turtall, så skjer det ingen ting før etter 1 - 2 sekunder, deretter vibrerer motoren mens den drar motvillig til drøyt 2000 før den da sparker fra. Den kan også nøle på vei ned i turtall igjen og henge et sekund eller 2 der oppe mens jeg har sluppet gassen og lagt inn høyere gear og venter på at den skal synke ned i turtall. Det blir kengurukjøring av slikt. Den nøler også ved akselerasjon fra middels turtall f eks 2300, så jeg må beregne 1-2 sekunders lenger forbikjøringstid enn det jeg hadde ventet. Min lille 90 hesters 1,9 TDI fra den gamle Peugeot 806 reagerte da spontant med det som den hadde av krefter når jeg ga pedal. Jeg har reklamert til BOSteen lokalt men der var de fornøyd med at den trakk, og hadde lite forståelse for nølingen siden den ikke ga feilmeldinger iflg dem. Er dette noe jeg "må regne med" innenfor toleransene eller låter det reklamasjonsberettiget?


Svar:
I slike tilfeller må man sjekke de aktuelle parametrene under kjøring for å finne ut om noen følere nøler eller gir feilsignaler. På nye motorer er lite forbruk og avgasser momenter som lettere fører til problemer og det er derfor en del følere som må få litt ekstra oppmerksomhet. For eksempel så er EGR systemet utviklet for å minke avgassene Nox og er en meget vanlig feilkilde til fusk og tap av motorkraft på
dagens dieselbiler. Dieseldyser har en utrolig liten toleranse og jobber mer enn eldre dyser og må derfor sjekkes grundig. Har bilen partikkelfilter så vil også dette bli et problem dersom kunden ikke kjører "normalt".


Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#2 Gøran 22-10-2009 23:10
Disse psa motorene har gamske mange undertrykkslang er og vacumklokker som har det med å lekke/sprekke, og siden wastegaten er styrt av undertrykk så ville jeg kontrollert ALLE slanger og klokker nøye med en håndpumpe.
#1 eino 21-08-2009 17:06
Det er alltid fornuftig å først rense både oljekretsløpet (i forbindelse med et olje- og oljefilterskift ) og fylle dieselrens i tanken. Midler som fungerer er Pro-Tec Lubrication System Cleaner (= motorflush) og Pro-Tec Aqua Diesel System Cleaner (eneste dieselrens om fjerner kondensvann).

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.