Problem med motoren begynte på følgende måte for ca 4-5 mnd siden: Etter korte kjøreturer ble motoren slått av på normalt vis. Etter noen minutter ville den av og til ikke starte med en gang, men først etter utallige forsøk.I det siste har motoren begyntå stoppe under kjøring, akkurat som om tenningen blir slått av. Dette skjer som regel etter kort tids kjøring fra 2-5 km. Det har vært dager da motoren har fungert som den skal,men i det siste har det skjedd ofte("rekord",4 ganger på en dag). Som regel starter motoren igjen etter mange forsøk. Kun en gang måtte bilen taues til verksted.Motoren starter alltid om morgenen (kald motor). Har hatt bilen på merkeverksted og byttet rele til bensinpumpe, koil samt fordelerlokk og rotor. Dette har ikke hjulpet. Motoren fortsetter å stoppe av og til. Verkstedet har feilsøkt når motoren ikke ville starte uten å finne feil. Tips mottaes med takk.
Bil: VW Passat Court , 2 li. Modell: 1996 Km stand: 165.000
Hilsen S.Lie
Svar:
Dersom bilen ikke startet så ville jeg sjekket om det foreligger feilkoder og om det kommer bensin ifra pumpa og nok. Gjør det ikke det så må pumpe og relee sjekkes, plussforbindelser, minusforbindelser og styresignal ifra styreenhet og signal i fra turtallsføler må sjekkes. Er disse tingene OK så må du sjekke om det kan være noe med tenningsgnisten eller tidspunktet som er feil. Det kan jo være ventilheng som det kalles. Det vil si at sot på ventilstammen gjør ventilene trege slik at de ikke tetter skikkelig og at kompresjonen da uteblir. Dette kan løses ved å kjøre bensinrens direkte i innsuget med produkter ifra Tunap, Forte eller andre produkter som kan løse opp dette belegget! Men det ender i de fleste tilfeller opp med at toppen må av!
Kommentarer
Jeg har en passat 98 mod, som stoppet for meg mens jeg kjørte, siden har den ikke startet. Så jeg byttet bensinbumpa. Men den ville heller ikke starte, så jeg målte strømmen til pumpa for å skjekke om det var strøm der, men det var jaggu døtt der. Så byttet jeg releet, men ingen ting forskjell. Har hatt styrenheten (hjernen) til bilen for skjekk, men fant ingen feil der.
Har også tatt feilføking på den, men fant ikke mye der heller.
Noen som kan ha svar på hva det kan være for noe..?
Hadde samme problemer, byttet til slutt tenningenheten som ligger under rotor og fordelerlokk.
Det gjorde susen.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.