Opel omega- olje i kammeret for tennpluggene

Hei

Skulle skifte tennplugger på en opel omega 2.0l,fra 1996 som har gått 119 000 km. Oppdaget da at det var olje i alle kammerene som pluggene sitter nedi i under dekslet som skjuler pluggene. Kan ikke se at motoren bruker kjøleveske, kan det være topppakningen?


Svar:
Dette er helt normalt på denne motor og du trenger ikke å bytte annet enn toppdekselpakning med tilhørende O-ringer for alle skruehull. Dette blir gjort på vårt verksted mye. Men husk å suge ut oljen før du begynner og skift samtidig tennplugger da disse mange ganger begynner å fuske etter å ha ligget i oljebad.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#8 kjell 04-03-2011 22:38
har omega selv... ting sier seg selv på hvorfor bilen reagerer som den gjør--
min bil putrer på 3 sylindre, smeller ut sort eksos og motoren rister så hele bilen skrangler:D pluss at ytelsen er utroli redusert...
Problemet her er innlysende.. toppdekselpakni ngen min er totalt ødelagt, det er lett å se på min. olja dynker plugghettene og skaper jord til gods(topp). min tikker fordi sylinderen blir tørr. bare å suge ut olje og reingjøre nøye, fjern plugger, inn med nye. seff ny toppdekselpakni ng, kjøp gjerne nye pluggkabler, da er du safe:-) woila!!! bilen er fikset:D
et lite tips til alle.... i stedet for å si til verkstedene at pluggene ligger med i hullet i midten på motoren, så heller kall motoren en "twincam".. mere forståelig og høres litt bedre ut:D
#7 Roy 05-01-2011 13:25
Hvor er denne lufteventilen som Hermann snakker om, som står bak på motoren et sted??? Ser den ikke...
Og utluftingsnippe len på spjeldhuset? Ser ikke den heller jeg.... Trenger vel briller :-x
#6 sventil 22-08-2010 21:48
Hei. Hvis oljeutluftingsn ippelen som står på spjellhuset er tett vill det bli litt trykk i motorn , og man kan få ojelekkasje ved toppdekselpakni ngen. og tomgangstiller går tett med oljeslagg, da blir den treg. Løsning : ta ut plugger , rens tennkabler med bremsrens eller lignende, skift toppdekselpakni ng med 10 oringer. borr opp utluftingsnippe l med 2mm borr, rens eller skift utluftings slange som går fra toppdeksel og til spjllhusets utluftingsnippe l. rens tomgangstiller med bremsrens og trykkluft. og skift tennplugger. ;-)
#5 Holmøy 23-04-2010 01:35
har ein 2.5 l v6 som har samme problem! eg veit heller ikkje kva eg skal gjer, men håpar på svar :-)
#4 Tom 02-10-2009 11:48
har en 96 omega m ecotec 2.0l og 16v som plutselig begynner å rakle fra motoren, samtidig som det kommer mye røyk ut bak. Dette skjer når jeg belaster motoren, og skjedde etter at jeg fylte endel olje. Det er akkurat som man hører vetilene når det skjer. Virker som trykket blir borte. Det går fint så lenge jeg kjører pent og rolig. Noen idéer?
#3 toregil 18-09-2009 10:01
det er riktig, hadde selv en 1996 2.0l bensin ecotec omega, den hadde innsøkket i midten hvor det rant olje ned til pluggene ved lekkasje i toppdekselpakni ngen.
#2 Hermann 30-08-2009 00:09
Har selv en 2,5l, fikk lekasje på toppdekseler etter at avlufting på motoren tetta seg på vinteren. Bytt pakninger/dekse ler,rengjør lufteventilen bak på motoren.
#1 Tom 02-08-2009 21:39
Det er feil det forrige skriver, det er normalt på 2.5og 3.0 V6 at toppdeksep pakning kan lekke, pådenne som er en 2.0 rekke 4 motor er det så enkelt at det har vært sølt olje når det har vært fyllt på olje på motoren, den oljen vil renne ned under det sorte dekselet og ned i plukk fordypningene, det er ikke værre enn at du fjerner oljen, skrur på dekselet igjen og er forsiktig med oljepåfyllingen , det samme skjer ved motorvask, da må vannet fjernes ellers vil bilen fjuske.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.