Hei Jeg spurte deg om oljeforbruk kunne ha noe med at jeg fikk 2 på avgassen ved eu kontroll noe du bekreftet og du ba meg kontrolere at lambasonden fungerte som den skulle. Jeg har nå byttet motor til en som er bedre iht oljeforbruk og ventilene er bra på denne, jeg ser nå at det måtte ha vært noe galt med oljetrykket på den gamle motoren for når jeg tar opp oljepåfyllingslokket på den nye motoren så er det mye større oljesprut opp til kammen en den gamle motoren hvor det bare såvidt piplet olje opp. det jeg lurer på er om du kan forklare meg på en grei måte hvordan jeg kan kontrollere/måle lambasondens funksjon, det er 3 ledninger til den 1 svart og 2 hvite. håper du kan hjelpe meg med dette da jeg syntes det er moro og drive med bilen min og klare meg mest selv.
Bil: Opel Omega 2,0i Modell: 1992 Km stand: 212000
Hilsen Geir Ingebrigtsen
Svar:
Jeg vil nok heller anbefale deg å få sjekket denne lambdasonden med diagnoseapparatet til Opel for da kan du følge med på hvordan spenningsignalet til styreenheten varierer lettere direkte ifra styreenheten. Men skal du gjøre det alikevell så kan jeg nok gi deg noen små tips! Det er en ledning som skal ha 12 volt når motoren går som går til oppvarmingen til lambdasonden. Denne kan du sette et Amperemeter imellom for å måle om varmeelementet virker som det skal. Du har så en signalledning som forteller styreenheten hvor mye oksygen det er i eksosen. Det er denne du skal måle ved å sette på et voltmeter. Det bør helst være et analogt voltmeter der du kan følge med på spenningsforskjellene ved å se på nåla. Spenningen skal variere imellom 0 og 1 volt og nåla bør ligge nesten like lenge over 0,5 volt som under ved tomgang og varm motor. Gir du hastig gass til ca 2500
Kommentarer
Men så har jeg kjøpt en ny på biltema å den har 2 hvite 1 sort å 1grå ledning.
Densom satt på bilen har 1 sort 1 hvit 1 rød å en gul. Kan jeg bruke den jeg har kjøpt?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.