Opel Kadett- Toppakning!

Opel Kadett 1,6i 1989 230000

Ser at det ligger olje utvendig mellom topplokk og selve motorblokken. (Der toppakningen   ligger). Når motoren går bobler det litt der oljen ligger. Er det toppakningen  som er defekt? Motoren bruker ingen olje  eller kjølevæske. Det er heller ingen eksos i kjølevæsken. Hva må

gjøres hvis toppakningen må byttes? Må toppen planslipes? Takk for en bra side!


Svar:
Dersom det kommer ut olje selv om du rengjør rundt toppen så er det ikke tvil om at det er ifra oljekanalen i toppakningen eller i selve toppen det lekker. Da må du nok av med toppen men det er ikke nødvendig å planslipe hver gang toppen taes av. I de tilfellene da motoren er kjørt varm på grunn av vannmangel eller andre ting så kan toppen bli skjev og da skal det planslipes. Som regel så sendes toppen inn til overhaling uansett hva som er årsaken til at toppen er demontert, og da vil en plansliping som regel bli utført men ikke mye blir slipt bort.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Egil Richter Andersen 30-11-2008 13:01
Hei!
Ang 1994 Opel Astra 1,6i (8 ventiler, 100hk). Toppakningen ble skiftet av verksted etter ca 50 000 km. Jeg skiftet den nettopp igjen, ca 80 000 km. Ved anledning ble også topplokket planslipt. Pakningen røk likevel etter et par uker. Det er noen få "sår" i overflaten på selve blokken - anlegget mot toppen. Små "sår" og uregelmessighet er som følge av tidligere vannlekkasje i toppakningen. Finnes det lim eller pakningstyper som kan kompensere for dette slik at vi slipper å planslipe også selve blokken?
Mvh
Egil Richter andersen [email protected]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.