Opel Ascona-b- Lite sprut i motor ved gasspådrag

Jeg har en Opel Ascona-b 1980 1,3N som arbeidsbil. Har flere ganger vert plaget med at en blåser topp-pakkningen, er det en svakhet ved 1.3N.

Hoveddspørsmål:

Ved siste topp-pakknings skift ble ved en tabbe en topp-bolt teita til den knakk. Det ente med at jeg kjøpte en ny brukt motor med en bilopphøgger. Alt virket greit helt til jeg skulle prøvekjøre. Bilen dro dårlig og akselerasjonen var elendig. Toppfarten på flat vei var 80. Mente at problemet var et forgasser problem, men etter at forgasseren var byttet var problemet det samme. Har testet kommprejon, tenning, tennplugger og ledning. Går bra på tomgang, men henger ikke med ved gasspådrag. Kan det være feil på fårtenning/vakum?


Svar:
Etter å ha arbeidet med Opel i mange år så har jeg ikke noen mening om at denne motoren blåser flere toppakninger enn andre biler! Du må i hvert fall sjekke om tenninga er korrekt justert og om registerreima er riktig på plass. På en forgasser som har stått åpen på en bilopphugging er det stor fare for at det ligger vann og dritt i flottørkammeret som tetter dyser og liknende. Da vil ikke motoren få nok bensin ved større turtall. Sjekk også om eksospotter kan være tette.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.