Omega B- Høyt trykk kjølevann

Hei

Har en Omega B 3,0i V6. Begge toppakninger er skifta for ca 2000 km siden, termostat og alt annet på topp/blokk er skiftet. Men har enda problemer med at det er høyt trykk i kjølevannet. Når jeg kjører bilen så ligger den jevnt på 90-95 grader, overstiger aldri dette.

Målt avgass i kjølevann og eksos og ingenting tyder på toppakning. Men virker som om det høye trykket fører til at kjølevann blir sluppet ut av lokket på ekspansjonstanken, merker også at hvis jeg dauer bilen og lar den stå 15 min og setter på tenning så ser jeg at temperaturen på kjølevann ligger på en 100 grader. Lurer på om du vet hva som kan være årsak til det høye trykket? Kan jo være litt tett kjølesystem, men utenom dette er det noe annet det kan være? (Hatt ett par "kanel" stenger på for å tette før toppakninger ble skiftet, og brukt silikon til å tette rundt oljekjøler o.l så tenkte gjerne dette kan ha tettet systemet litt i f.eks radiator ?). Hørt litt rundt omkring men ikke så mange som har peiling på disse Omega MV6'ene, så håper du har litt erfaring med disse?


Svar:
Jeg har jobbet med Opel i mange år og V6 motoren har dessverre ikke vært en vanlig motor på de bilene vi har fått inn. Men utifra det du skriver så vil jeg tro at du kanskje bør skifte lokket som kan ha blitt skadet da toppakninger var defekt eller sjekke om ekspansjonstanken lekker. At motorens temperatur stiger litt når du stopper motoren kommer av at ingenting kjøler den ned lenger. Er det mistanke om tett radiator eller tettheter i andre deler av kjølesystemet så finnes det rensestoff som kan brukes. Mister du mye kjølevann så kan det være fare for at en av toppene har en liten sprekk som ikke ble oppdaget sist gang.  

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 Pohu 26-08-2009 01:08
Jeghadde en 2liter omega B som jeg skiftet topp pakning på 2 ggr, byttet motor en gang etc. Dårlig kjøling /høyt trykk mv. Renset radiator uten at det hjalp. Det viste seg til slutt at å bytte radiator hjalp. Ikke fordi den var tett inni, men snarere utenpå. Sammen-monterin g med AC radiator har kanskje gjort at støv akkumulerte lett mellom rillene. Det var i hvertfall svært dårlig gjennomstrømnin g av luft i radiator og dermed for dårlig kjøling for max belastning.
#2 m 12-06-2009 22:37
lite gjennomstrømnin g i vannpumpe?
#1 Tore Randem 08-06-2009 20:52
Hei
Har også jobbet på Opel 94-2003. Jeg har byttet 2-3 radiatorer på biler som har gått ca 150-250' km, det var mangel på god gjennomstrømmin g som var årsaken til dette, mulig det er dette som har forårsaket defekte toppakninger i utgangspunktet.
Normalt med motortemp. fra 92 til 107 gr. (siste vifte trinnet slår vel ikke inn før på 107gr.)

Husk å sjekke alle små oljeånde slanger på disse motorene, de tetter seg fort og resulterer i oljelekasjer i toppdeksler og simrinegr i front.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.