Oljeforbruk, nykking, motorbytte og fjærer??

Oljeforbruk pr i dag på 1 liter pr 1000 km. Skiftet ventiltetninger i fjor høst. Hjalp ikke. Kjøpte den i mai 2001, da med km.stand på ca 102500. Gul motorlampe lyser nå og da. Snakket med Opel om det og fikk beskjed om å kjøre i høyt turtall i noen minutter (ikke 5.gir), grunnen var oljeforbrukeet som tettet igjen en "dings" (tror det var en stift av en type) slik at den ikke stengte skikkelig. Har problem med rykking/napping som tilsvarer rusk i forgasseren hvis jeg hadde hatt det. Dog ved lav gass f.eks på parkeringsplass og leter etter en plass å parkere. Har opplevd turtallsfall når jeg clutcher ut slik at motoren har dødd. Ikke moro på vei inn til et kryss. Men dette skjer kun når den er varm. Går som en drøm når den er kald. Noen tips? Er det mulig å sette inn en 1.8i istedet uten andre modifikasjoner? Har hørt det er et kjent problem med oljeforbruk på Astra 1.4 og 1.6 men ikke 1.8. Hvor mye arbeid er det å bytte motor selv? Har senket bilen 30mm med godkjent senkesett for 2 år siden. Har hele tiden vært plaget med at det høres ut som om fjærene trenger smøring. Kun på venstre side foran når jeg svinger mens jeg er nesten stillestående.  
Bil: Opel Astra 1.6i   Modell: 94/95   Km stand:  160000

Hilsen
  Tommy Hovd


Svar:
Du kan jo ha andre problemer som for eksempel slitte stempelfjærer og da nytter det ikke å sette inn nye ventiltettninger. Det er også en mulighet for at ventilstyringer er for slitte slik at oljen kommer inn via ventilene uansett. Dette kan være en følge av tidligere toppoverhaling der de har brotsjet ventilstyringene på grunn av hengende ventiler. Prøv å gå over til en mineralsk motorolje som for eksempel 10W-40 olje! EGR ventilen som jeg tror du refererer til kan henge seg opp på grunn av sot fra eksosen og den kan taes ut og rengjøres med godt resultat. Dette kan også være årsaken til rykkingen din og stoppingen. Det med å sette inn en 1.8 skal du bare glemme fordi det vil si å sette inn alt av elektronisk utstyr og det vil ikke være noe problem å glemme en viktig detalj som kan ødelegge hele prosjektet ditt. Å bytte original motor er egentlig ikke noe problem så sant du har en god løftebukk og skikkelig verktøy og gode hjelpere og er en riktig detaljert hobbymekaniker som gjør alt riktig? Fjæra kan du prøve å smøre med verktøy på boks, men kanskje er det en opphengskule eller en foring som lager denne lyden. Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Raz 15-03-2009 18:04
Jeg har en opel vectra 96 modell.
Det lyser gul varsellampe (motorlampe) og etter kort tid stopper motoren.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.