Nissan- Motoren stopper under kjøring

Hei "Bilmekanikeren"! Flott side dette !

Jeg er eier av en Nissan Laurel 2,0 GL  1987 mod. C32. Km: 237260

Problemet er at den stopper plutselig, men det er ikke hver gang jeg kjører. Det er som oftest på varm motor, men noen få ganger på kald. Den begynner å jukse litt og for deretter å stoppe. Alle lampene tennes da i dashbordet. Jeg har forsøkt å starte gjentatte ganger, men det er helt nyttesløst. Etter ca 5 min kan jeg starte motoren uten problemer !!! ??? Dette problemet har jeg hatt i ca 2 år, men kommer oftere nå. Venter i ca 5 min før jeg forsøker å starte nå heretter. Har sjekket at coilen gir spenning, og spenning videre fra fordeleren til en løs tennplugg som jeg testet dette med fra en av tennkablene, og den slo gnist. Bensinnivået på forgasseren er ca midt i seglasset så det er ikke mangel på bensin. Har hatt ute samtlige tennplugger som ikke var sotet, men jeg børstet dem blanke likevel og justerte åpningene fra ca 0,9 mm til 0,7 mm. (Skal skifte plugger på 240000 km) Jeg har og rengjort alt som kan rengjøres inne i fordeleren. Jeg har tatt av luftfilteret og sprayet forgasserrens ned i forgasseren etter bruksanvisning samt sjekket bensinfilteret i forgasseren som og var rent. Jeg har skiftet bensinfilter og blåst med trykkluft gjennom brennstoffrør og slanger fra forgasser til tank og det boblet kraftig i tank. Jeg har og tatt ut bensinpumpen fra bensintank og sjekket den for mulige defekter som kabelbrudd, tett filter og mulig skitten bensintank, men kunne ikke se noe som så ut til å være i dårlig tilstand. Jeg testet om bensinpumpen hadde sug / trykk ved å stappe den ned i en pøs med såpevann. Den presset opp en vannsøyle på ca 20 - 25 cm og ga et jevnt trykk. Rengjode den for såpevann deretter og blåste den tørr med trykkluft. Monterte den så på plass igjen. Motoren startet umiddelbart ved første forsøk og gikk slik den skal gå den, men feilen kommer nådeløst nå og da likevel desverre. Spørsmålene mine er da følgende: Kan feilen være et brudd i viklingene på tenningsmodulen /-spolen som gir seg utslag i feil tenning og noen ganger ikke tenning ved varm spole ? Jeg har hørt at spolens isolasjon morkner og gir sprekkdannelser som igjen skaper tenningsproblemer av et tilsvarende slag slik jeg opplever det. Det er blitt meg fortalt at det er en svakhet på Nissan Laurel ! Er det tilfelle at det er en svakhet, og hvis jeg kjøper ny modul hvor gammel blir den før jeg kan vente samme problem oppstår ? Sjekket prisen på tenningsmodulen og den var på ca kr 5100,- inkl. moms !!!!!! Jeg håper for min del det kan være noe annet og rimligere som er feilen. Hva bør jeg sjekke som jeg ikke har sjekket ?

Hva tror du er feilen ?

Er det mulig å få kjøpt billigere tenningsmoduler i f.eks.i Sverige eller må det fortolles ved postforsendelser til samme pris ? Jeg tror det er et særnorsk prisfenomen dette !? Håper på gode svar fra deg "Bilmekanikeren" !
Mvh. Frank



Svar:
Sååå langt spørsmål da gitt! Må leie mer serverplass her! Neida! Først og fremst takk for et langt og veldig godt spørsmål, setter pris på slike. Det virker som om alle tingene fungerer perfekt etter som du forklarer og at du har sjekket og rengjort de tingene som har noe med dette å gjøre. Men har du sjekket med en tenningslampe at gnisten ifra coilen kommer jevnt og ikke i perioder. Ta ledningen ifra coilen når problemet oppstår og legg den ca 12 millimeter ifra gods og kjinn motoren. Det skal da komme en klar og kraftig gnist. Gjør det ikke det så kan problemet ligge i coilen. Kommer det en klar og blå gnist så ville jeg sjekket om fordelerhode eller rotor var i orden da denne gnisten kan utebli igjennom rotor og fordelerakslingen eller utebli på grunn av feil i fordelerlokk. Prøv og starte motoren med startgass dersom du er i tvil om den får nok bensin i startøyeblikket! Tenningsmodulen kan jo sende tenningen i feil øyeblikk på grunn av defekter inne i den eller på grunn av feil i føler i fordeler! Du får sikkert tak i en god brukt tenningsmodul, coil eller fordeler på en bilopphugging dersom det skulle vise seg at problemet ligger der!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.