Motoren i Asconaen er litt treg!!

Motoren i Asconaen er litt treg, det vil si at når jeg trokker på gasspedalen, så bruker motoren ca 1-2 sekunder på å reagere. Jeg hadde den inne på EU-kontroll, og da sa de at jeg skulle skru opp forgasseren og rense den. Jeg har skrudd av forgasseren, og renset den med avfetter, og spylt den med vann, og deretter blåst igjennom den med kompressor. Den første mila jeg kjørte virket det som om det hjalp, men etter det fortsatte den med å være litt "nølende" med å gi turtallet. Så da er mitt spørsmål; hvordan renser jeg best forgasseren, og må jeg skru den helt opp for å rense den? Hva annet kan jeg gjøre for å få mer respons?(fordeler? etc.) Hvordan skal jeg gå fram for å stille tomgangen og automatchoken? (tenninga ble stillt på EU-kontrollen, så jeg regner med at den er i orden.) Håper på et laaaangt svar :) TAKK!  
Bil: Ascona B 2.0 N 90hp   Modell: 1979   Km stand:  141000

Hilsen
  Ivar


Svar:
Jeg rekner med at det skal forferdelig mye til for at du vil bruke et skikkelig bilverksted til å reparere bilen din! Selv om jeg prøver i det lengste å få dere som stiller spørsmål til å forstå at det er på et bilverksted dere kan få jobben skikkeligt gjort så ser jeg jo at noen aldri vil finne på å bruke den flotte ekspertisen som finnes tilgjengelig. Så derfor må jeg i noen tilfeller svelge min yrkesstolthet og svare så godt som mulig (uten å røre ei skrue og bli skitten på henda!). Når vi renser forgasser vil det første vi gjør være å se på innholdet i fløttørkammeret. Er det vann i bunnen vil det vanligvis tyde på at det er et hull i tank eller slanger i forbindelse med avlufting eller påfyllingsrøret. Dette må repareres først og alt vann må fjernes før du begynner på forgasseren. Er det mye rust og smuss i flottørkammeret vil det si at enten er tanken rustet innvendig eller så er det kommet skittent drivstoff oppi. Da må tanken mest sannsynlig skiftes og du må rense opp i slanger til forgasser først. Deretter vil et helt vanlig bensinfilter som er gjennomsiktig være en god løsning som du samtidig kan sjekke med jevne mellomrom i tilfelle liknende problem. Forgasseren må nå skrues ifrahverandre og alle dyser og kanaler blåses opp med trykkluft på en presis måte (godt sagt). Når det er gjort ville nok et bilverksted sjekke om alle justeringer og dyser er korrekte i henhold til data til denne bilen. Når alt er bra ville det vært best om det ble satt på nye pakninger og pass på at alle deler er på plass. Turtallet og blanding (CO) skal justeres etter data og ikke på spjeldet men på bypasskruen. Automatchoken skal justeres etter data og dersom du ikke kjenner fremgangsmåte så burde du ikke røre disse skruene fordi du kan gjøre det vondt verre og dersom jeg skulle tatt dette opp her måtte jeg brukt mye tid og skrift og bilder for at du skulle fått det til. Dersom tenningen og stifteåpningen er korrekt er det ikke nødvendig å stille noe her, men det burde sjekkes etter data med tanke på tenningsforskyvning ved forskjellige turtall og slikt. Mener fortsatt at dette burde blitt utført av bilmekanikere som har en del erfaring på dette området og ikke i en garasje uten 4 gassmåler og slikt. Håper at du med dette forstår at det ikke er bare bare!! Takk for spørsmålet og velkommen tilbake! (har nå skrivekrampe!)


  
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.