Hallo. Dynamoen min lever sitt eget liv! Av og til når jeg starter motoren, nekter den å lade i det hele tatt og noen ganger begynner den å lade etter en liten stund. Leser av på voltmeter: Starter motoren, venter 30 sek: 11,67V, venter 2 min: 12,54V, venter 10min: 13,75V. Stopper motoren og den vil ikke lade i det hele tatt når jeg starter igjen. Kjører en tur på 45 min, og batteriet har ikke strøm til å dra starteren når jeg kommer hjem. Neste gang jeg starter, kan det hende den lader litt igjen. Hadde bilen på Boschverksted, de fant ikke noe feil, bortsett fra at den ikke ladet. Det samme skjedde i sommer, da byttet jeg dynamoen. Den holdt da i 2 dager før den ikke ville mer. Fikk ny på garantien, og den er det jeg sliter med nå. Det merkelige er at ladelampen ikke lyser, den er i orden, for den lyser når jeg kobler fra dynamoen. Batteriet er også skiftet.............Hjelp
Svar:
Hva skal jeg svare deg da, det virker som om du har et problem som ikke vil la seg løse. Glødeanlegget ditt er kanskje av den typen som har ettergløding og at det er derfor du får dette måleresultatet. Kan det hende at det ikke er noe galt med dynamoen og at problemet ditt ligger en annen plass. Ta for eksempel glødeanlegget som kan henge seg opp på releet og da vil kanskje ikke dynamoen klare å holde på spenningen. Når du så setter på lysa og kupevifta så vil det tømmes for strøm. Sjekk at alle pluss og minusforbindelsene er iorden for spenningsfall er skumle greier. Særlig minusforbindelser! Dette Boschverkstedet burde jo kunne måle hva som er defekt enten det er dynamoen igjen eller spenningsfall. Lykke til!
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.