Mitsubishi Galant 2,0 Turbodiesel - lading?

Hallo. Dynamoen min lever sitt eget liv! Av og til når jeg starter motoren, nekter den å lade i det hele tatt og noen ganger begynner den å lade etter en liten stund. Leser av på voltmeter: Starter motoren, venter 30 sek: 11,67V, venter 2 min: 12,54V, venter 10min: 13,75V. Stopper motoren og den vil ikke lade i det hele tatt når jeg starter igjen. Kjører en tur på 45 min, og batteriet har ikke strøm til å dra starteren når jeg kommer hjem. Neste gang jeg starter, kan det hende den lader litt igjen. Hadde bilen på Boschverksted, de fant ikke noe feil, bortsett fra at den ikke ladet. Det samme skjedde i sommer, da byttet jeg dynamoen. Den holdt da i 2 dager før den ikke ville mer. Fikk ny på garantien, og den er det jeg sliter med nå. Det merkelige er at ladelampen ikke lyser, den er i orden, for den lyser når jeg kobler fra dynamoen. Batteriet er også skiftet.............Hjelp


Svar:
Hva skal jeg svare deg da, det virker som om du har et problem som ikke vil la seg løse. Glødeanlegget ditt er kanskje av den typen som har ettergløding og at det er derfor du får dette måleresultatet. Kan det hende at det ikke er noe galt med dynamoen og at problemet ditt ligger en annen plass. Ta for eksempel glødeanlegget som kan henge seg opp på releet og da vil kanskje ikke dynamoen klare å holde på spenningen. Når du så setter på lysa og kupevifta så vil det tømmes for strøm. Sjekk at alle pluss og minusforbindelsene er iorden for spenningsfall er skumle greier. Særlig minusforbindelser! Dette Boschverkstedet burde jo kunne måle hva som er defekt enten det er dynamoen igjen eller spenningsfall. Lykke til!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 pamp56 02-11-2010 02:17
Hei du med galant som har dette problemet.Jeg har det samme problem som deg og kan beskrive det på amme måte. Har nå skiftet til den 3dje dynamo og den lader bare 9 volt.De 2 andre 11.6 og 11.2. Skjønner ingen ting av dette.Ladelampe n oppfører seg som nomalt. Dette er em mitsubishi spacewagon 2,0 2000 mod. Har du funnet feilen eller har andre her inne et svar????
#2 pelle 28-05-2008 03:47
skift batteri, muligens batteriet ditt ikke lenger gjør lobben,men heller overanstrenger ladekretsen... :-x
+1 #1 trond 11-05-2008 12:43
Kan en dynamo være selvmagnitisere nde? Jeg kjøpte en 80 amp. dynamo på biltema, den hadde to tilkoblingspunk ter på bakkelittplate en med 8mm bolt og en med 6mm bolt ingen merking, så har den en flatstift pungt som er merket +. Jeg koblet til + fra batteriet til 8mm punktet startet og dynamoen lader med 14,5 volt hvordan er dette mulig

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.