Mer om bremsingen på Audi80

Mer om bremsein på Audi80. Jeg har mast tidligere om rinsting fra venstre calipper foran. Nå som det er snø-føre, merker jeg godt at det venstre framhjulet låser seg lenge før det burde, og før det høyre framhjulet. Tyder dette mest på tilstoppet slange eller tregt stempel??  
Bil: Audi80 2.0E   Modell: 1989   Km stand:  188000

Hilsen
  Terje B.


Svar:
Hvordan dette skal la seg ordne for at du skal få fikset denne bilen din på eneste rette måte er å gå innom et bilverksted som har en bremseprøver. På den kan de se hvordan bilen bremser ved hjelp av bremseklokker og du kan få en utskrift der det står veldig nøyaktigt hvordan det står til. Er det for liten bremsekraft på den ene siden på grunn av fastrustet calipper eller tette slanger vil du se det her i form av forskjellen. Er det kast i den ene bremsekiva vil du se det her på viserne som hopper. Er det en av bremsecalipperne som henger vil du se det her ved at den ene viseren står lenger oppe før du bremser. Når disse opplysningene kommer frem har du et mye bedre utgangspunkt til å finne ut hvor feilen ligger. Men en ting som er viktig er at når du skifter bremseskiver må også bremseklossene skiftes ut og når bremseklossene skiftes ut vil stemplene komme mye lenger inn i calipperen. Det som da skjer er at stempelet dersom det er rustet (som regel helt ute) vil komme lenger inn i calipperen og sette seg fast etter kort tid. Da kan det av og til være nødvendig å skifte calipper dersom stempelet er for mye skadet av rustet, men noen ganger er det nok å pusse stempelet og sette på ny pakning og smøre det opp igjen med rett type fett. Glidesystemet er også viktig å sjekke. Håper du får det til. Takk for at du bruker bilinform og velkommen igjen til oss.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.