Mer futt i Nissan Primera og temperaturfeil?

Jeg skulle gjerne hatt litt mer styrke i bilen. Siden det bare er 87 H/K. Jeg har vurert å montere turbo på bilen. Vil dette la seg gjøre på en enkel måte uten å måtte skifte så veldig mye på bilen. Hvilken pris jeg må betale er også et spørsmål? Er det noen andre måter jeg kan øke motor effekten på, på en rimelig måte. Jeg har skiftet motor på bilen, og alt så ut til å virke helt fint. men så merket jeg at varme måleren til motoren ikke virket. Og etter at jeg var ute og prøvekjørte så var jeg usikker på om kjøle viftene på radiatoren startet eller ikke. Kanskje var motoren ikke varm nok for at de skulle starte. Men temperatur måleren virker ikke, og jeg har hatt ute føleren og kunne ikke se noe som var galt. Håper jeg får et godt svar. Takk på forhånd. Vegard  
Bil: Nissan Primera 2.0 Diesel   Modell: 1994   Km stand:  171399

Hilsen
  Vegard Thorvaldsen


Svar:
Ikke mange måter å øke effekten på en Nissan diesel uten turbo desverre. Skal du få tak i turbo til din bil så må du sikkert bla opp mange tusenlapper og 20 000 til 30 000 er ikke langt ifra riktig pris for dette. Det er ikke enkelt å bare sette på en turbo. Det skal en masse deler til og helst bør en overhaling av motor og dekomprimering også gjøres samtidig for å få et bra og varig resultat. Nei, hadde du heller funnet en Nissan med turbodiesel på en bilopphugging så ville det å skifte motor og tilhørende deler sikkert vært mindre arbeid og langt billigere. Og da kan du få råd til en chiptrimming eller en powerboks også! Og så følger oppgraderingen på drivverk og bremser til din nye motorstørrelse. Men husk på at biltilsynet og forsikringsselskapet gjerne vil vite om dette slik at nødvendige papirer kan fylles ut og andre ting kan klarlegges før kjøringen med ny sterkere bil begynner! Håper på en tilbakemelding om dette fra deg. Temperaturføleren har sikkert et stikk og dersom du legger denne til jord/minus så burde måleren inni bilen gå til topps, men det er også mulig at du må tenke på termostaten også. Som du sikkert vet så er en dieselmotor veldig sein til å bli skikkelig varm og vifta skal jo normalt ikke slå inn før ca 100 grader! Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.