MB 230- tikking/varmgang

Hei!

To spørsmål på en gang!

1: Min Mercedes 230 E (90mod) har en sterk (ventil??)tikkelyd når den er kald. Det gir seg ikke før den har blitt helt varm. Nylig kjøpt den, var ikke sånn ved overtakelse, men har blitt sånn etter to uker. Kan oljeskift løse problemet? Har hørt at det kan være dumt å ha på fullsyntetisk hvis det ikke har vært det fra før av? Hvor skadelig er egentlig denne tikkingen?

2: Ved køkjøring over litt lengre tid blir motoren bekymringsmessig varm. Jeg har enda ikke hørt at vifta har slått inn noen gang under kjøring, eller etter parkering. Er ikke det litt pussig? Noen tips? Sikring, drivverket til vifta eller kanskje termostaten??

Setter pris på svar!



Svar:
Tikking i motoren under varmkjøring kan tyde på tette oljekanaler i hydrauliske ventiløftere! Dette kan fikses ved å rense disse kanalene med "motorflush" av "Forte" eller "Tunap" i forbindelse med en oljeskift med filter! Er det en mekanisk utslitt del i ventilmekanismen så må eventuelle deler selvfølgelig skiftes ut! I verste fall kan det tyde på en utslitt motor som ikke klarer å få opp oljetrykket på grunn av utslitt oljepumpe eller utslitt lagre på veivakslingen! Tikking og da mener jeg mye er ikke bra fordi det tyder på dårlig tilgang på olje pluss at det er en ekstra belastning på ventilløftere, ventiler og ventilseter!

For varm motor kan tyde på feil i termostaten, feil i den elektriske termostatbryteren til vifta eller selve kjølevifta og det elektriske ledningsanlegget til disse samt sikring! Men det er bare dersom temperaturen faktisk stiger over ca 103 grader ved køkjøring og liknende!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

         [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#1 PSK 30-06-2010 11:08
Hadde tikking i min E 220T 1994 mod. Kjørte på statoil olje. Fikk et tips av en MB mann og prøve med et tilsetningsstof f jeg kjøpte på Statoil.Etter 50 km var tikkingen borte, etter 500 km var den der igjen. Fulgte da råd 2 fra vedkommende og begynte å kjøre på amerikansk olje, Kendall Tikkeingen ble borte. Kjører nå på 20w - 50 på sommeren og 10w-40 om vinteren. Bilen har gått ca 200 000 etter dette. Amrikansk olje har visst noe tilsetningsstof fer som de hydreuliske ventilløfterene liker :-) Berdre vedheng eller noe slikt.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.