Mazda 626 -Rykking/fjusking ved lavt turtall

Jeg har en Mazda 626 2.0 1985 modell. Jeg kjøpte den av min svigerfar, og fikk høre at den hoppet / rykket litt ved lave turtall pga rust i tanken, og at bensinfilteret skulle vært skifta. Det hadde blitt skifta et år i forveien, og da ble det bra en stund til bensinfilteret ble skittent igjen, sa han. Så jeg skifta bensinfilter og det ble mye bedre. Denne fjuskinga foregår slik at ved lave turtall, under 3.000 omdreininger, rykker den og fjusker, og det høres ut som den går på 3 sylindere om man gir mye gass. Men det ble bedre etter jeg skifta bensinfilter. Det er nå 4 mnd siden jeg gjorde. Så nå i sommer begynte den å bli mye verre igjen. Så jeg skifta bensinfilter, men dette hjalp ikke, og bensinfilteret var fint, ikke noe rusk i det eller noe slikt. Det er så ille noen ganger at i oppoverbakker der jeg ikke kommer meg over 2800 omdr. før bakken, må jeg noen ganger stoppe i bakken å gire fra 2 gir til 1 gir å starte på nytt igjen liksom, fordi den fjusker å ikke vil gå. Den er og veldig følsom på gassen, hvis jeg tramper gasspedalen fort så blir det fjusking. Så jeg lurer på hva det er, fordi jeg vil ikke koste på meg ny fordeler, rotor, tennplugger, tennpluggledninger f. eks om det ikke er feilen? den har vært på verksted, der dem mente det var akselerasjonsdysen, men det var det ikke. Så lurer jeg på om jeg egentlig kan få noen tips om hva jeg kan prøve for å få bort dette, med den billig utgift, og hva den kan være? om det er tilførsel av bensin og noe i forgasseren som er feil eller om det er tenningsdelene som må skiftes. Jeg vil ikke koste på bilen for mye, men det blir umulig å ha det slik til vinteren kommer!

Takk for en veldig bra side!

Håper på et godt svar som jeg får mye ut av!

Jon Petter.



Svar:
Når du skifter bensinfilter så mange ganger så bør du tenke litt etter hvor dritten kommer fra! Det kommer ikke ifra bensinstasjonen! Sjekk hvordan påfyllingsrøret ditt er om det er fullt av hull og rust! I selve tanken kan det ligge mye rust/dritt/vann som tetter for bensinen og som fyller opp filterene. Har du sjekket filteret som ligger ved tanken? Finner du mye i tank og liknende så ville jeg også tatt av forgassertopp og renset dyser og flottørkammer. Det kan også være overslag i plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk eller at selve coilen ikke klarer å levere nok til gnistene under pressing av motor. Men jeg har mest tro på bensinmangel.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

         [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.