Mazda 323 1.8 - bruktbil med en del feil

Kjøpte denne uken en Mazda 323 1990 modell for skarve 20.000,-. Er veldig fornøyd med kjøpet mitt til den prisen, men har et par irritasjonsmomenter som jeg hadde håpet på å kunne fikse selv uten de store kostnadene, må vite at jeg har skrudd bittelitt, men er ingen mekaniker;

1. døren på passasjersiden låses ikke opp utenfra, ser ut til at sylinderen ikke har kontakt med noenting innenfor. Er dette vanligvis noe man kan få fikset selv, eller er det en verksted-ting med bytting av sylinder etc?

2. Varmeapparatet fungerer ikke tilfredsstillende. Temp.måleren inni bilen viser at det er normal temperatur, men ved 2 plussgrader ute er det strengt tatt ikke mye mer inni bilen, kanskje noe. Why?

3. Setevarmeren på førersiden fungerer ikke. Ser ut til å virke på passasjersiden, ergo tror jeg ikke det er et sikringsspørsmål. Hva kan jeg gjøre?

4. Ser det er en del irr rundt festene til setene inni kupeen, nede på gulvet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, ser ut som sånn batteri-irr.

5. Det er litt lakkrust langs hjulbuene bak, og nederst på bagasjelokket. Ikke så rart med en 15 år gammel bil, men jeg er litt interessert i å bli kvitt det. Vil det bli tilfredsstillende dersom jeg punktsandblåser disse stedene og bruker sprayboks til å grunne og lakke, eller vil det se fullstendig feil ut i forhold til resten av bilen med tanke på farge og glans?

Håper ikke dette ble for mye... Jeg vet at det er et oppussingsprosjekt jeg presenterer for dere, håper på så mye svar som mulig:)

Mazda 323 1.8 GLX, 1990 modell, 186000 km.



Svar:
Du må rekne med noen feil på en bil til 20 000 kroner men feilene du nevner er småplukk å rekne! Spørsmål nr 1 vil nok kanskje kunne løses med litt rustspray på innsiden av låsesylinder og i selve låsen. Du må prøve å smøre opp selve låsesylinderen utenifra også med låseolje. Går ingen av delene så må låsen eller låsesylinderen skiftes ut eller kanskje bare justeres. Punkt 2 kan være på grunn av lite kjølevann, tett varmeapparatregister eller på grunn av defekter på wier til varmespjeld og liknende. Punkt 3 er brudd i varmetråder i setepute eller brudd i ledning til denne, dette må måles med ohmmeter og voltmeter. Punkt 4 kan tyde på vannlekkasje i karosseri og at aluminiumsfester derfor irrer litt. Punkt 5 kan nok utbedres som du selv foreslår men da må du i tillegg være nøye på hvordan du lakkerer etterpå og at det er rett fargekode på lakken. Uansett vil det bli fargeforskjell!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.