Kraftløs Ford Sierra!(2).

Merkene på kam og veiv stemmer, Tenningeen er justert med stroboskop lampe (8 grader fortenning). Er ganske sikker på at det er i injection systemet feilen ligger. Hvis det hadde vært forgasser på motoren ville jeg sagt at akselerasjonspumpen var defekt, og mulig at ikke tenningspunktet forflytter seg ved turtalls økning. Når jeg plukket ut toppen, sto hele injetions systemet igjen i motorommet, så jeg har ikke justert på noe. Bensin trykket vet jeg ikke hvordan jeg skal sjekke, men motoren går fint på tomgang og under kjøring på flat mark. Det er sikkert bare en bagatell, for den virket fint før demonteringen. Håper du ut fra disse symtomene kan gi meg et tips så jeg finner feilen.  
Bil: Ford Sierra/ 2.0i sohc   Modell: 1989   Km stand:  180000

Hilsen
  Per Øyvind

 
Svar:
Tror fortsatt litt på at det må være en tann feil på registeret, men det kan være at kamhjulet står litt feil på kamakselen slik at merkene er rett. Jeg er ikke fryktelig selvgod, har bare noe erfaring på nettopp dette! Dersom ventilene ikke ble stillt korrekt etter at du hadde denne reperasjonen kan det være en årsak til at motoren er dau, eller at ventilene ikke ble slipt slik at de ikke tetter slik de gjorde før du tok av toppen. Motorer som har stort oljeforbruk vil få et oljebelegg rundt ventilstammen som gjør at fyllingen ikke blir god + at det vil danne seg et belegg på tennpluggene som gjør at gnisten uteblir ved belastning. Ellers kan du ha kommet borti og skadet en av tennpluggene slik at pluggen kutter ut ved belastning. Falsk luft i innsugingsmanifioldpakning eller i diverse vakuumslanger vil kunne ødelegge for forbrenninga og ofte skjer dette i forbindelse med en toppoverhaling eller liknende. Bensintrykket sjekker du med et manometer som du kobler inn på bensinslangen, tror den skal ha ca 2,5 bar uten vakummet på regulatoren. Andre ting som kan lage slike feil: Tett luftfilter og tett eksosrør, for får ikke motoren puste så blir motoren dau! Luftmengdemåler som ikke klarer å måle tilført luft korrekt på grunn av defekter i innsugingsbelg eller treghet inni måleren. Er temperaturmåleren som gir signal til innsprøytingen defekt eller at ledninger rundt omkring er defekt etter demontering/montering? Tenningen kan du også kontrollere med lampe dersom du ser etter hvordan merkene flytter seg og kan vri på lampa etter turtallet. Får du det ikke til så ikke nøl med et spørsmål til, men jeg tror nok at du forstår at et bilverksted som har de rette intrumentene kan finne denne feilen fortere en du kan. Det skulle bare mangle med den erfaring og utdannelse en bilmekaniker opparbeider seg i løpet av sin karriere. Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.

Besøk vår sponsor >>

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.