Jeg sliter litt.. jeg har kjøpt meg en egen turteller til bilen min siden den ikke har noen originalt innbygd.. Kjøpte en helt vanlig biltema turteller og gledet meg til å installere.. det står at den grønne kabelen skal kobles på minus på coilen.. men så var det coilen jeg ikke har da.. jeg har et DIS system i bilen.. Distributor Less .. med andre ord.. ikkeno fordeler.. Derfor ingen vanlig coil heller.. ingen minuspol å se.. jeg leste at denne måten fungerer som 2 coiler.. en til 1 og 2'dre sylinder og en til 3'de og 4'de sylinder.. og at det går 3 kabler inn til denne som aktiverer 1 og 2 + 3 og 4 .. forklarer det sikkert mer komplisert enn det det faktisk er.. men jeg bare lurer.. siden det står at turtelleren går på alle biler, så må det jo gå på et eller annet vis.. Tenkte kanskje ECU'en hadde en pin som sendte ut et tach service signal, men driver fortsatt å leter etter koblingskjema.. Vet dere noe om hva jeg skal gjøre? Eller vet om problemet mitt.. ? Det må jo være haugevis med folk som har DIS siden det er det "nye" innen tenningsystemer.. Og noen av de har nok kjøpt en ekstra turteller en eller annen gang..(har hørt om noe enda nyere med coil på hver plugg, der er det enda værre) Vel.. takker for hjelp om det er mulig å få :) Søkt meg ihjel på nettet, men finner forholdsvis lite info.. Håper på langt svar ;)
Bil: Escort CL 1.6 EFI Modell: 1991 Km stand: 130000
Hilsen Stig Aurstad
Svar:
Her blir det eneste rette å gå til biltema og spør dem om den turtelleren du har kjøpt vil kunne brukes på din bil og hvordan dette skulle la seg gjøre, for som du sier så står det at du kan bruke den på alle biler. Slik som jeg husker så er de fleste med dobbel coil styrt av en veivakselføler som via styreenheten til innsprøytingsanlegget gir et styresignal til sylinder 1 og 4 samtidig og til sylinder 2 og 3 samtidig så dersom du skulle finne et signal så ville ikke dette blitt et korrekt turtallsignal. Dersom vi har feil og andre vet bedre så vil vi gjerne ha en tilbakemelding via "spør mekanikeren" slik at vi vet bedre en annen gang. Håper du slipper å søke mer på nettet nå. Takk for at du søkte inn bilinform og velkommen tilbake
Kommentarer
Koble ledningen til giver til ene coilen, dette burde du kanskje få hjelp til om du ikke er sikker på hvilken ledning det er.
ledningen i midten gir konstant + og de 2 på sidene gir jord til kver sin spole. Dersom du kobler ledningen fra turtelleren som skal til coilen til en av de 2 jordingene på DIS-coilen vil du få den pulsen du trenger. på turtelleren skal det vere en bryter som viser kor mange sylindere motoren din har. Den må settes på 2. i og med at du bare sender halvparten av gnistpulsene til turtelleren din.
Lykke til.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.