Kloke ord om turtall og dreiemoment.

Jeg lurte på om du hadde noe kloke ord om hvordan turtall, dreiemoment og omdreininger i minuttet henger sammen og hva er disse tallene gode for?  
Bil: BMW 318i   Modell: 1991   Km stand:  76000

Hilsen
  Ali M. Khan

 
Svar:
Kloke ord? Ja nå vet jeg ikke hva du er ute etter, men turtall og omdreininger per minutt er faktisk det samme og det angir hvor mange runder veivakselen har per minutt. Det vanligste tomgangsturtallet ligger på ca 850 omdreininger per minutt, og turtallet kan på de vanligste biler komme opp i 5 -7000 omdreininger per minutt uten at det er fare for motorhavari. Dreiemomentet er det viktigste tegn på at motoren er sterk, jo høyere jo bedre. Når vi studerer et diagram ser vi at motoren har sitt største dreiemoment (Nm) ved et lavere omdreiningstall enn det omdreiningstallet der motoren avgir størst effekt (Kw). Ved det største dreiemomentet har motorens fyllingsgrad størst verdi. Ved høyere turtall vil fyllingsgraden minke og derfor minker dreiemomentet og ved større indre friksjon ved svært høye turtall sammen med mindre fyllingsgrad minker også effekten (Kw). Håper dette forklarte noe! takk for at du brukte bilinform og velkommen igjen. 
 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 top 02-04-2010 06:06
111 }{
#2 kristian 23-03-2010 19:09
hei jeg har en bmw som jeg må drive og skifte samme del helle tiden på og jeg lure på ka som kan gjer det ? det er kloka som akslingene er festa på? og det er gamske iriterene at jeg mpå drive og bytte den helle tida :sad:
#1 Tom Lasse Ask 17-03-2009 01:18
Hei ! Som mekaniker synes jeg du bør nevne kamaksling-en(e ) i samme åndedrag som fyllingsgraden; at man kan "justere" momentet med forskjellige kamprofiler.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.