Kjøring med lav driftstemperatur?

Driftstemperaturen i motoren har pga. en defekt termostat, over lengre tid ligget på ca 50 grader, samt at motoren har brukt lang tid på å oppnå denne tempen. Antar at årsaken er at termostaten har vært nærmest konstant åpen. Har nå skiftet denne og tempen er nå jevnt 87 grader. Lurer på hvilke konsekvenser det kan ha å kjøre med for lav driftstemperatur over lengre perioder evt. påvirkning på bensin/oljeforbruk/utslipp, motorslitasje, o.l?  
Bil: MB 190E 2.5-16v   Modell: 1991   Km stand:  156.000

Hilsen
  Claus Thorsen


Svar:
Når motoren bare har 50 grader driftstemperatur vil det virke inn på bensinforbruket, men det merket du sikkert. Utslippet av skadelige gasser vil sikkert blir for høyt, men det er ikke sikkert dersom lambdasonden og katalysatoren får arbeide skikkelig. Det kan være at lambdasonden virker dårligere på grunn av mer sotdannelse av den feitere blandingen. Oljeforbruket vil sikkert ikke bli noe større heller tvertimot, men det vil sikkert føre til at oljen blir mer skitten av sot og skadelige partikler på grunn av mer uforbrendt bensin. Motorslitasje er en ting som kan oppstå for vi vet jo at det skal helst ikke kjøres med for mye turtall ved kald motor på grunn av at friksjonen er størst ved kald motor. Det vil vel i første omgang gå utover lagre og ventiløftere skulle jeg tro men det trenger ikke bety at det har skjedd noe i det hele tatt. Det vil nok også sote ned i forbindelse med ventiler og forbrenningsrom. Skulle tro at jeg har nevnt de fleste nå, men er det andre tips så send tilbakemeldinger. Takk for at du brukte bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.