Etter å ha bytta radiatoren på verkstedet så kjørte jeg en stund og plutselig merket jeg en ujevn lyd som kommer ut av eksos potten. Jeg stoppet og latt motoren være på tomgang og oppdaget at lyden fra eksos potten er dundrende....så kjørte jeg en liten strekning før det begynte å dampe kraftig fra eksosrøret med en ristende lyd i motoren...Hva kan dette være for noe??. Jeg glemte å si at temperatur måleren har også gått opp i 110 grader på kjøle systemet uten at kjølevifta reagerte,, og det er ikke vanlig....Hvordan kan jeg få vifta i fonksjon igjen??.
Bil: Opel calibra2.0l Modell: 1990 Km stand: 245000
Hilsen Tarek
Svar:
Se ved radiatoren, der sitter det en føler som skal starte vifta ved ca 100 grader og slå den av ved ca 95 grader, sitter stikket på eller er det mye irr i stikket!! Noen ganger kan det hende at toppakninger eller vannpumper ryker etter at motoren har hatt en langvarig vannlekkasje og feilen blir reparert og vanntrykket blir normalt igjen. Toppakningen kan være defekt slik at kjølevannet går rett i forbrenningen! Ta bilen med til bilverkstedet ditt og be dem om en vurdering om hva det kan være. Takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform med en tilbakemelding og spørsmål. Håper det går bra!