Kjøleproblem med bilen min fortsatt!

Hei, jeg har altså ikke løst gåten rundt kjøleproblemet på bilen min.. Jeg skal bruke den i bilcross foresten.. Mitt spørsmål er at om jeg kjører uten termostat... Si at bilen blir for kald, hvilke følger har det for motoren når den kjøres lite, men hardt?? Det kan jo tenkes at den blir for kald også, siden termostaten gjerne virker som en slags "bremse" for kjølevannet.. At vannet ikke får tid til å kjøle seg rett og slett... Hva synes du om dette?  
Bil: ?   Modell: ?   Km stand:  ?

Hilsen
  Robert

 
Svar:
At motoren kjøres lite men hardt på kald motor ville nok bety at motoren kan slites fortere ned. Andre ting er at det ville gå utover bensinforbruket men på en bilcrossbil skulle nok ikke det bety så mye. Temperaturmåleren er fin å bruke for å se hvordan det står til med kjølevannet og dersom den står på det røde merket og det koker er det sikkert veldig varmt og mest sannsynlig en feil på kjølesystemet. Kanskje det er vannpumpa, reima, forstoppelse i radiator eller i blokka, termostaten som ikke vil åpne eller feilkoblet vannslanger i kjølesystemet. Det er ikke like lett å finne ut årsaken. Viser temperaturen ikke rødt men kjølevannet fosser ut likevell av radiatoren, så er enten toppakningen gåen eller toppen er sprukket i kjølekanalene for eksempel mellom ventilene. Temperaturmåleren eller instrumentering kan også tulle vet du. Det er sikkert slitsomt å ikke finne ut årsaken til problemet, men en erfaren bilmekaniker er nummer en til å finne slike feil om han kan få se motoren med sine egne øyne og ører og om mulig få lov til å måle litt rundt omkring. Takk for at du bruker bilinform og dersom du får dette til så vil vi ha en tilbakemelding om det. Du må også dersom du kjører i bilcrossløp male reklamen www.bilinform.no over panseret, takk.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Petter 15-07-2009 22:52
Hei!

Min Toyota Corolla 87 har gått 178000km. Forleden gikk den tom for vann, noe som gjorde at radiatoren gav fra seg en dusj med vann (noe jeg så da jeg åpnet panseret og vannet fordampet og så ut som røyk). Jeg har nå fyllt på med vann igjen, men instrumentet viser fremdeles overoppheting etter 1km kjøring.

Hva kan jeg sjekke/bytte for å prøve å fikse problemet?

Mvh Petter

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.