Kia Sportage 2.0 - problemer med batteri?

Har problemer med at batteriet lades ut under kjøring. Bilen stopper til slutt opp og batteriet må lades. Har målt og funnet at polspenningen på batteriet er ca 14.2V når jeg starter bilen kald. Når bilen har gått ca 10 minutter og blitt varm synker polspenningen og batteriet lades ikke lengre. Deretter kommer og går ladespenningen med jevne mellomrom. Mistenker at den til sist forsvinner helt. Skrudde ut dynamoen og tok den med på et dynamoverksted. Der fantes ingen feil overhodet på dynamoen og den ga normal ladespenning under kjøring på verkstedet. Mistenker derfor en kortslutning et eller annet sted som opptrer kun når noe i bilen blir varmt. Når polspenningen er i ferd med å synke og nærmer seg 12V høres det et øyeblikk ut som om motores skal kjøves og plutselig er spenningen tilbake på 14.2V. Idet spenningen begynner å synke høres det et øyeblikk ut som om motoren får et lite boost og så synker spenningen jevnt og trutt nedover. Prosessen repeter seg så. Spenningen synker jevnt og trutt nedover mot 12V før den hopper opp til 14.2V og forblir der en tid inntil den synker igjen. Håper noen kan tipse meg om hva som kan forårsake dette.


Svar:
Mål om det er 12 volt på dynamoens pluss og gods når problemet kommer. Jeg ville først og fremst målt om det er dårlig kontakt på minus eller plusskretsene til dynamo. Med det mener jeg at jordingskabelen fra batteripolskoen til dynamoens gods ikke må overstige ca 0,3 Volts spenningsfall med motoren i drift og det samme gjelder for plussiden. Selve polskoene kan være dårlige. Andre ting må være at det ligger en pluss inntill gods og at det er full kortslutning i perioder. Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.