Kaldstartproblemer med diesel.

Går ujevnt 5-10 sek. etter start, selv når motoren er halvvarm. Har sjekket glødingen med tang.amp,og avskrevet dette.Synes motoren går på for høyt turtall når den er varm, anslagsvis 1000 o/min. skal være 800 +/- 50 o/min. Sur diesel lukt. hva kan være årsaken?  
Bil: Fiat scudo 1,9TD   Modell: 1999   Km stand:  52000

Hilsen
  Henning Hansen

 
Svar:
Hvorfor har du avskrevet dette med glødepluggene da? For å sjekke alle glødeplugger må du måle hver enkelt av dem. Først med et Ohmmeter for å se om det er brudd i noen av dem, de skal normalt ha ca 0 Ohm, deretter må du se om alle trekker like mye Ampere ved å måle en etter en. Normalt vil en glødeplugg trekke ca 15 Ampere til å begynne med. Er alle disse tingene iorden så kan det være at du har problemer med innstillingen av matingstidspunktet eller at registertidene har blitt forskjøvet. Et tett luftfilter eller dieselfilter vil også kunne lage krøll og dersom det er justering på ventiler på denne motortypen vil også dette ha stor betydning på startingen. Et Fiatverksted vil ha de rette kunnskapene til å justere disse tingene og å måle glødepluggene på en korrekt måte. En sjekk av dyser med hensyn til sprøytebilde og lekkasje vil også være en mulighet. Som du ser er det ikke bare bare med en dieselbil, men når alt fungerer så er det ikke mye som kan lage krøll på en dieselbil. Vi setter stor pris på en tilbakemeldig om hva som faktisk var feil med bilen din. Takk så mye for spørsmålet og velkommen igjen.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.