Jeep Cherokee- Kjølervæske og toppakning

Hei.

Jeg har et kjølervæskeproblem.

Det lekker endel væske fra det jeg tror er toppen og på utsiden av motoren. Om jeg fyller på med væske så lekker det litt ut igjen og det på utsiden av motoren. Oljen har riktig farge. Lite hvit eksos, ingenting unormalt med den. Jeg har selv laget litt trykk i systemet og da lekker det noen dråper, men det er ikke noe lekkasje under kjøring. Hva kan det være, og hva vil en evt reparasjon koste om det skulle være toppen som har sprukket eller toppakningen som er "gåen"?? Kan jeg ordne dette selv eller konstantere selv "diagnosen"? Bilen er en 95 modell Jeep Cherokee 2,5 TD som akkurat har passert 206000 km. Takker så mye for svar!! Ha en fin helg! Christian


Svar:
Dersom det kommer kjølevæske ut ved toppakningen så er det 3 muligheter! Det ene er at selve pakningen er defekt slik at det siver ut kjølevann av kanalen som er nærmest utsiden uten at det berører forbrenningen. Det andre er at det er irret vekk gods i toppen slik at pakningen ikke klarer å holde tett lenger. Til sist så kan det være en liten sprekk i toppens gods, men da lekker det mest når trykket er stort og motoren varm. Hvor mye dette vil koste er vanskelig å si fordi det er avhengig av hvor mye som er galt. En eventuell overhaling av toppen må uansett vurderes etter at en topp er demontert. Om du kan ordne dette selv er jo avhengig av hvor dyktig du er og hvor mye nødvendig verktøy og utstyr du har tilgjengelig og ikke minst at du har de rette data om moment på skruer og innstilling av registerreim eller kjede.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Hans 09-01-2008 22:03
Dette behøver ikke å bli så dyrt, toppene er enkle, altså en topp pr. cylinder, så du må finne toppen som lekker og skifte kun denne, ny koster toppen ca 4000,- hos forhandler, det kommer nok litt pakninger og slikt i tillegg, men det behøver ikke være så dyrt. Her trengs det ikke spesialverktøy, kun et litt voksent pipesett med både mm og tommer, da dette er en litt sammensatt motor litt amerikansk og litt europeer.... du trenger heller ikke ta hensyn til register etc. Begynn å skru fra toppen og nedover. Forhandlerene pleier ikke å være vanskelige med tekniske data på så gamle biler.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.