Hvorfor koker kjølvannet?

Hvorfor koker kjølvannet? Har en gammel Audi som fikk ny toppakning og vannpumpe for et halvt år siden. Her om dagen røyk plutselig en slangeklemme til vannslagen av. Motoren/vannet kokte skikkelig. Heldigvis fikk jeg på slangen med en ny klemme. Etterpå har jeg fylt på vann. Har etterfylt for å være sikker på at det er nok. Likevel - vannet koker fortsatt når motoren blir varm. Hva kan det være? Kan toppakningen har røket på nytt? Hva med vannpumpen? Varmeapparatet virker. Kan termostaten ha røket da? Jeg vil bli svært takknemlig for et svar på hva det kan være nå.  
Bil: Audi 80   Modell: 1983   Km stand:  260.000

Hilsen
  Tove Karine Hansen


Svar:
Når vannet koker så er det flere ting som kan være feil. For det første er det litt viktig å se på temperaturmåleren om den faktisk står og dirrer helt oppe på det røde.Har du fått ut eventuell luft etter at slangen gikk av? Når du sier at du har etterfylt vann for å være sikker på at det er nok, må du huske på at max nivået ikke er for tull. I en ekspansjonstank ( den lille beholderen) skal det ikke være fullt med vann, da renner det over! Vannpuma kan være defekt slik at vannet ikke sirkulerer. Toppakningen kan også være defekt igjen, eller forrige jobb ble ikke gjort godt nok (ikke si at jeg sa det), eller at toppen er skeiv eller rett og slett har sprukket i mellom ventilsetene på grunn av den store varmeutviklingen da vannet forsvant. Det med toppen kan du la et verksted svare på da de har et måleapparat som kan fortelle deg om det er avgasser i kjølevannet med en firegassmåler. Lykke til og takk for at du brukte oss.

Klikk her for å spør bilmekanikeren!

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.