Hei.. Lurer bare på en liten ting. hva er og hvordan virker et rele??
Svar:
Et lite men greit spørsmål! Det finnes mange releer men for å ta det letteste så er det et som finnes på de fleste biler. For å styre lys og andre strømforbrukere så trenger vi et rele som kan sende strømmen på en måte som sparer bryteren for unødvendig belastning. Pluss at det ikke blir så store spenningsfall gjennom ledninger og stikk at det går ut over forbrukeren. Dette kan føre til brendte stikk og i verste fall brann! Et vanlig rele har 4 stikk der det er en som det står 30 på som normalt går til batteripluss gjennom en sikring, deretter er det en som det står 87 på som normalt går til forbrukeren. Disse to er de som forbindes når releet "klikker". For å styre releet så må det være minus/jord på 85 og en styrestrøm fra en bryter som skal stå på 86. Når det settes strøm på 86 så vil det oppstå et magnetfelt som vil trekke kontaktene 30 og 87 i sammen og dermed får forbukeren den spenningen som må til for å kunne virke skikkelig. Dersom du lurer på andre releer så er det bare å spørre! Hilsen Bilinform.
Kommentarer
Fordelen med pls er at den kan programmeres til å gjør oppgaven av relativt kompliserte anlegg mye bedre enn en reléstyring. Pls er mer fleksibelt enn en permanent relékobling, og brukest i dag i nesten all automatisert industri.
For å ramse opp en del flere fordeler:
Pris (kommer ann på hvor omfattende anlegget er)
Ferre ledninger og koblinger,
Enklere og forandre/omprog rammere
Mer oversiktelig,
Enkelt å feilsøke på,
Kan fjernstyres over internett eller mobiltelefon
Flere Pls'er kan kommunisere eller samkjøres
Ferre feil eller fare (brann, e.l.)
Tar mindre plass.
Fint til lys og varme-styring i nye hus :)
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.