Kan du forklare nøyaktig hvordan ett såkallt Kn-filter, og effektanlegg funker?.. forklar veldig nøye.. jeg har lite peiling, hvordan funker ett Kn filter osv.. er det på luftinntaket det?
Bil: Opel Astra Modell: 1994 Km stand: 121000
Hilsen Bjarne
Svar:
Ja det var det da! Setter du inn et KN filter eller et annet luftfilter som skal øke effekten på motoren så setter du det der det originale filteret satt (drop-inn filter) eller så setter du det istedet for hele luftfilterboksen (konfilter). Dette gjør man for å gi motoren litt lettere luft på høyere turtall altså filteret slipper til mere luft, og gir dermed økning både i respons og i effekt helt på toppen av turtallet. De har ofte bedre gjennomstrømning (altså mindre motstand) og skaper mindre forstyrrelser (turbulens) i luften etter filteret enn et tradisjonelt papirfilter (ikke papir egentlig, det er grove trefiber). Ved å montere et eksosanlegg med liten motstand, et såkalt effektanlegg forandrer man motorens egenskaper. Graden av fylling på helt lave turtall blir noe redusert men dette kompenseres av øket fylling og dreiemoment i midtregisteret og øket effekt på høye turtall. Et eksosanlegg skaper et mottrykk fordi det kreves energi for å trykke eksosgassene igjennom og ut. Jo lavere dette mottrykket er, jo mindre energi kaster man bort - men motoren fungerer ikke skikkelig helt uten mottrykk. Vet ikke om dette var nøye nok men det gir deg en viss peiling, ikke sant? Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.