Hva er en "Dump valve"?

Hei Igjen. Det skulle være "Dump valve" og ikke "Wastegate" - Altså, hvordan den fungerer, hensikt, oppkoblibng og om det går an å enkelt lage en med el ventiler og diverse.... Takker for en knall spalte!  
Bil: Nissan Bluebird RS Turbo T 12   Modell: 1986   Km stand:  242000

Hilsen
  Hein Inge Wiik


Svar:
ÅÅÅ ja! En Dumpventil er ikke dum! Når du slipper av gassen på en standardbil vill turboen fortsette å spinne men kan ikke dette, for luften har ingen sted og ta veien. Turboen tvinges å stoppe meget fort. Dette sliter hardt på turboen. Når du gasser igjen skal turboen opp i sitt veldig høye turtall igjen. Detta tar tid, og bilen kjennes treg. En slange går fra innsuget till dumpventilen. Vakuumet suger opp en membran i dumpventilen, og turboens overtrykk sleppes ut i motorrommet med en meget karakteristisk lyd. Når du akselererer igjen, forsvinner vakuumet og ventilen stenger, og turboen sender inn luften med fullt ladetrykk. Bilen kjennes mye piggere enn før. Monter dumpventilen før spjeldet og etter turboen. På innsugingen mellom gasspjeldet og toppen settes den lille vakumledningen. Det sies at det er en utrolig forskjell på responsen ved raske gasskiftninger. Tror ikke du kan lage en tilsvarende ventil og få samme effekten. Det finnes mange varianter hos powerzone.no. Takk for et meget bra spørsmål igjen og velkommen igjen til bilinform.no.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.