Har et problem med at batteriet tappes raskt!!

Hei og takk for en flott side! Jeg har fått et problem med at batteriet tappes raskt. Målte ladespenningen og den var på 11,38 volt. Slik jeg har forstått det skal man måle ladespenningen mellom batteripolene når motoren går på tomgang. Jeg tok ut dynamoen og skiftet børster, renset viklingene og skiftet lager. Etter jeg satte dynamoen på plass var spenningen fortsatt 11,38 volt. Dynamoen på denne bilen har innebygget regulator, kan den være ødelagt? Når jeg måler mellom minus på batteriet og b+ på dynamoen, så er spenningen derimot litt over 15 volt, får ikke dette til å stemme helt.  
Bil: Mitsubishi Galant 1,8   Modell: 91   Km stand:  185000

Hilsen
  LM


Svar:
Du har et spenningsfall i plusskretsen din og det er vanlig at det er imellom dynamoen og startmotoren at det er feil på løse kabelsko og liknende. Sjekk om det er noen løse forbindelser eller om det er varmt på noen av ledningene. Tar du voltmeteret og måler punktvis spenningsfallet så finner du sikkert feilen. Ta først mellom pluss på batteriet og pluss på dynamoen, da får du sikkert 3 til 4 volt som er spenningsfallet, deretter går du imellom startmotorens pluss og batteriplussen og så videre. Hilsen Bilinform. 

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.