Golf 3 1,9 tdi- Rar oppførsel!

Hei!
Eg har ein golf 3 1,9 tdi 90 hk.Ein dag begynnte den plutselig å streike!! Når eg skal starter den går det ca. 20 sek før glødelampa slutter å lyse.

Når den så startar, går den veldig høgt på turtal (1150 omd.) ved tomgang, og den forbrenn veldig dårlig (masse svart/blå dieselrøyk)

Når eg køyrer begynner den å "fjuske" på ca. 23-2500 omd., virker som turboen kobler ut, og det er vanskelig å få den over 2500 omd. spesielt i bakkar. Eg har vert på merkeverkstad med han og fått ein diagnose.

Her kom dei fram til desse feila:

- Luftmassemålaren hadde kortslutning til pluss

- Følaren for brennstofftemperatur(-5 grader), avbrytelse/kortslutning til pluss

- Følar for kjølevæsketemperatur (-19 grader), avbrytelse/kortslutning til pluss

- Føler for gasspedalstilling, urealistisk signal

- Bremsapedalovervåkning, urealistisk signal, sporadisk

Eg har bl.a. prøvd å skifta følaren for kjølevæsketemperatur, sjekka brytarane på pedalane, sjekka luftmassemålaren, men ingen ting hjelper. Har også sjekka tenningen.

Det virkar nesten som at merkeverkstaden ikkje har den fjernast ide om kva det kan vere.lurte derfor på om du har noko god ide om kva som kan vere galt? virker som om innsprøytingstidspunktet er feil, tar nemlig mykje lenger tid enn vanlig før motoren reagerer på gasspedalen. Lurte derfor på om det kanskje var noko galt med diselpumpa eller motorstyringa, evnt. nokon av dysene? per du kan hjelpe meg, for er ikkje så kjekt å køyre ein bil der halvparten av hestene er på beite.


Svar:
Hei og takk for et litt vanskelig spørsmål.

Har selv jobbet med VAG og kjenner litt til disse feilkodene, selv om det er lagret feilkoder i minne på bilen trenger ikke feilen ligge i den komponenten som man får utskrift av. Feilen ligger ofte en annen plass som gjør at den aktuelle komponenten ikke virker som den skal.

I sånn feilsøking er det viktig og slette feilminne og prøvekjøre bilen for og kont om feilene kommer opp igjen.Denne feilen som du fikk på bremsepedalovervåkningen har jeg vert ute for før og vil føre til at du kan få problemer med glødelampen, denne bryteren bør kontrolleres og justeres ordentlig. Dette kan kun et VAG verksted utføre, da en trenger deres utstyr.

Men fuskingen ligger nok ikke der, det høres ut som det kan være innsprøytningstidspunktet som du sier ja, som er problemet. Men før du gjør noe annet, skift dieselfilter!!!

Du sier du har hatt bilen på diagnose hos et merkeverksted, og en diagnose er kun for og finne ut om bilen har noen feil, det blir som oftest ikke prøvd og finne ut hvor feilen ligger og hva som gjør dette.Jeg vil anbefale deg og levere bilen inn på feilsøking, få gjerne en fast pris på forhånd og be dem kontrollere følgende:

     - Luftmassemålerens verdier i måleblokk 

- Bremsepedal bryteren(justere)

- Gløding/gløderelè

- Tempraturfølerene i måleblokk

- Innsprøytningstidspunkt

- Kontroller turboen og slangene.

Finner det ikke feilen da, bør kanskje dieselpumpen og dysene kontrolleres for leveringsmengde og sprøytebilde.per merkeverkstedet kan hjelpe deg, da det faktisk er dem som har mest peiling på din bil.Ta gjerne kontakt igjen om du sliter med og finne feilen eller om når bilen er reparert.Ha en fin dag.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Kommentarer   

#1 P 11-01-2010 21:20
Hadde et helt likt problem med en audi a6.
Hadde den på verksted som heller ikke fant ut av det.
Til slutt renset jeg "følerplate" i luftmengde måler, med q-tips og brake cleaner. Etter det har motoren gått akkurat som normalt.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.